
Rechtszaak
5 sep 2025, 22:00
De nieuwe Zeeman-campagne met spotgoedkope diamanten trekt veel aandacht, maar roept ook kritiek op. In de reclame werd een labdiamant van 29,99 euro vergeleken met een juweel die bij een juwelier volgens de advertentie “vaak meer dan 300 euro” kost. Volgens Gisser Jewels is die vergelijking onjuist en schadelijk. De ondernemer eist daarom rectificatie, schrijft het bedrijf op LinkedIn.
Eerder ging de winkelketen al aan de haal met trouwjurken en parfum, nu is de labdiamant aan de beurt. Dat is een diamant die gemaakt is in een laboratorium in plaats van in de natuur.
Volgens Zeeman worden deze labdiamanten vaak voor te veel geld verkocht: "Ze zijn chemisch, fysisch en optisch gelijk. Beide diamanten zijn 100 procent pure koolstofstructuren met dezelfde hardheid, lichtbreking en glans. Het grote verschil: lab grown diamanten zijn niet zeldzaam en schaars. En hoeven dus ook niet zo duur te zijn."
Wil jij meepraten over thema's zoals de toekomst van vuurwerk, lange wachtlijsten in de zorg of politieke besluiten? Meld je met deze blauwe knop aan voor het Hart van Nederland-panel en bepaal wat nieuws wordt!
Volgens Gisser Jewels wordt hiermee "een hele beroepsgroep weggezet als overprijsd en misleidend. Een framing die niet alleen onjuist is, maar ook schadelijk voor een beroepsgroep die hoofdzakelijk bestaat uit zelfstandige (familie)bedrijven die dagelijks staan voor vakmanschap, vertrouwen en kwaliteit".
Na dreiging met een kort geding heeft Zeeman de campagne inmiddels aangepast en de omstreden vergelijking verwijderd, maar daar neemt de juwelier geen genoegen mee. "Het kwaad is al geschied. (...) Wij eisen daarom rectificatie en excuses aan een sector die al generaties lang staat voor betrouwbaarheid, ambacht en persoonlijkheid."
Beeld: Zeeman
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.