112
20 juli 2017, 10:46
Daders van ernstige verkeersdelicten kunnen in de toekomst zwaarder worden bestraft. Het gaat om rijden onder invloed, doorrijden na een ongeluk, rijden zonder rijbewijs, maar ook gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen. Minister Stef Blok van Veiligheid en Justitie werkt aan wetgeving die de hardere aanpak mogelijk moet maken. Het voorstel regelt ook dat de politie meer opsporingsbevoegdheden krijgt als een bestuurder na een ongeval met gewonden of erger is doorgereden. Ook kunnen straks meer situaties worden bestraft waarin roekeloos wordt gereden dan nu nog het geval is, heeft Blok donderdag bekendgemaakt.
De nieuwe wetgeving is een reactie op onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar de bestraffing van de verkeersdelicten en de verbeterpunten die deze onderzoekers hebben geconstateerd. Over het algemeen zijn de straffen adequaat, maar bij de verkeersdelicten die Blok zwaarder wil gaan bestraffen concludeerden de onderzoekers dat de straffen op dit moment geregeld te laag uitpakken. ''Gevangenisstraf of het rijbewijs afnemen schrikt beter af dan boetes, want daar lachen dat soort mensen om''
- Veilig Verkeer Nederland
Bij gevaarlijk rijgedrag (zonder ernstige gevolgen) is de wettelijke maximale straf bijvoorbeeld twee maanden cel. Dat is te laag voor de ernstige zaken waar het soms om gaat. Minister Blok noemt dit in zijn reactie een 'strafgat'. Het onderzoek is gedaan in opdracht van onderzoekscentrum WODC van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Hoe hoog de straffen gaan worden, is nog niet bekend. Dit wordt mede op basis van het onderzoek bekeken. Tekst gaat verder onder video http://www.kijk.nl/video/TKYPH2ZrkDiU?autoplay=0
Veilig Verkeer Nederland (VVN) zegt de maatregelen toe te juichen. ''Liever vandaag dan morgen. Gevangenisstraf of het rijbewijs afnemen schrikt beter af dan boetes, want daar lachen dat soort mensen om", zegt een woordvoerster. VVN zou het liefst zien dat het geld dat wordt binnengehaald door de hardere aanpak, wordt gestoken in gedragscampagnes. Ook pleit de verkeersveiligheidsclub voor ,,meer blauw op straat" om overtreders te pakken. Ook voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee pleit voor meer handhaving om de pakkans te vergroten. ''Je kan de doodstraf zetten op te hard rijden, maar als je niet controleert en er wordt niemand gepakt, dan helpt het allemaal niks", aldus Spee op BNR.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.