112
4 apr 2019, 19:07
"Agressie in het vliegtuig door een passagier is voor het cabine personeel en voor medepassagiers een heel heftige situatie", zegt Annette Groeneveld, voorzitter van de Vereniging voor Nederlands Cabinepersoneel (VNC). Ze reageert op de toename van het aantal meldingen van agressieve passagiers op Europese vluchten. Alleen al in de eerste drie maanden van dit jaar werden zo’n 174 meldingen gedaan van onhandelbare passagiers in Nederlandse vliegtuigen. De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt deze cijfers bij op haar website. Vanwege dit toenemende probleem lanceerde het Europees agentschap voor de luchtvaartveiligheid (EASA) woensdag de campagne "Not On My Flight".
Volgens Annette is aandacht voor de impact van zo’n gebeurtenis op tien kilometer hoogte heel belangrijk: "Naast dat het heel vervelend is om mee te maken, wordt het cabinepersoneel van hun voornaamste taak gehouden. Zij zijn er om de veiligheid gedurende de vlucht te waarborgen, terwijl ze dan hun handen vol hebben aan een lastige passagier." Lees ook: EXCLUSIEVE BEELDEN: Hierom moest TUI-vlucht noodlanding maken Dat is onnodig en "bizar", vindt ook Henk Spee. Hij zat in juni 2016 in een vliegtuig van TUI, dat een noodlanding moest maken vanwege een agressieve vrouw. "Je kan niet zomaar uitstappen, of zoals een bus even aan de kant stilstaan. Het voelt dan nog gevaarlijker. Ik zou het niet nogmaals willen meemaken."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.