112
23 jan 2017, 19:23
De straffen voor verkeersdelicten door de zogeheten 'verkeershufters' zijn te laag. Dat blijkt maandag uit onderzoek van de universiteit van Tilburg in opdracht van Fonds Slachtofferhulp. "Dit onderzoek bevestigt de signalen die wij kregen van veel slachtoffers. Bij ernstige verkeersmisdrijven zijn de straffen vaak te mild", concludeert Ineke Sybesma van het fonds. "Het is zorgelijk dat de rechters de mogelijkheden in de wet niet gebruiken om strenger te straffen. Dat raakt aan de erkenning die slachtoffers verdienen voor wat hen werd aangedaan." Het Fonds Slachtofferhulp heeft het onderzoek opgezet omdat het veel signalen kreeg dat slachtoffers ernstig teleurgesteld waren in de strafmaat. "Het is mooi dat het rapport een advies geeft over hoe de wet kan worden veranderd om in de toekomst bij verkeersmisdrijven wel strenger te gaan straffen."
Roekeloos Ook het leven van de Rotterdamse Pauline veranderde in letterlijk één klap. Ruim vier jaar geleden werd zij aangereden door een man zonder rijbewijs, die reed onder invloed van alcohol en ook nog een valse identiteit opgaf. “Drie jaar na het ongeluk ben ik zelf maar eens gaan bellen met de vraag hoe de rechtszaak was afgelopen. De dader is weggekomen met een taakstraf van 60 uur. Maar mijn leven ligt in puin” , vertelt Pauline. Nog elke dag ervaart ze de gevolgen van de klap: “Ik ben nu 100% arbeidsongeschikt en kan 1 activiteit doen per dag. Vroeger woonde ik in een prachtig herenhuis met een tuin van 365 vierkante meter, nu zit ik noodgedwongen in een appartement met een gelijke vloer.” Advies Het belangrijkste advies is om anders te kijken naar de veroorzaker van het ongeval. Volgens de onderzoekers past gevaarzetting beter bij wat er feitelijk gebeurt bij een verkeersdelict. Een voordeel is dat opzettelijke gevaarzetting eenvoudiger te bewijzen zal zijn dan doodslag en roekeloosheid. De onderzoekers verwachten ook dat hiermee beter tegemoet gekomen kan worden aan de beleving en wensen van slachtoffers en nabestaanden. Verder wordt voorgesteld om een gestructureerd reclasseringssysteem in te voeren, net als bij geweld- en zedenmisdrijven. "Slachtoffers willen naast een straf vooral dat een ander niet datgene overkomt wat met henzelf is gebeurd. De samenleving moet beschermd worden tegen iemand die onverantwoordelijk is en zijn auto in herhaling als wapen gebruikt."
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.