Terug

Volg Hart van Nederland

Provinciale wegen het gevaarlijkst, maatregelen 'praktisch niet haalbaar'

Provinciale wegen het gevaarlijkst, maatregelen 'praktisch niet haalbaar'

112

24 mrt 2018, 10:48

De kans op een ernstig verkeersongeluk is op zeventig Nederlandse wegen drie keer zo groot als gemiddeld. De overgrote meerderheid daarvan (64) zijn provinciale wegen overal in het land. Dat blijkt uit een analyse van politiestatistieken door RTL Nieuws en hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft. Uit het onderzoek blijkt dat 20 procent van de verkeersdoden op provinciale wegen valt, terwijl die maar 6 procent van het totale wegennetwerk omvatten. Ze onderzochten de gegevens over ongevallen op de 550 provinciale- en rijkswegen, dus snelwegen en N-wegen. Van Wee pleit voor meer investeringen in verkeersveiligheid. Hij zoekt de oplossingen vooral in fysieke maatregelen, zoals het scheiden van rijstroken, het verwijderen van obstakels zoals bomen die dicht langs de weg staan en het weren van landbouwvoertuigen.

Niet haalbaar

Zulke maatregelen zijn echter niet altijd mogelijk, waarschuwen de provincies. "Het anders inrichten van provinciale wegen betekent in de praktijk vaak dat er meer ruimte nodig is voor de weg. Bijvoorbeeld wanneer de rijbanen gescheiden worden. Door de ligging van de provinciale wegen tussen objecten is zo'n verbreding vaak praktisch niet haalbaar.'' ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.