112
28 juli 2017, 18:40
ProRail is klaar met mensen die op het spoor lopen. Volgens het spoorbedrijf is het aantal spoorlopers de laatste tijd toegenomen. Spoorlopers blijven voor vertraging en levensgevaarlijke situaties zorgen. Door de inzet van meer technische hulpmiddelen, meer handhavingsacties en een nóg betere samenwerking met hulpdiensten wil ProRail de spoorlopers sneller aanpakken. Dagelijks zorgen spoorlopers voor 3,5 uur aan treinvertraging.
Meer vertragingen door spoorlopers In de eerste zes maanden van 2017 registreerde ProRail 1724 vertragingen door mensen die zich onbevoegd langs het spoor bevonden. In heel 2016 waren dit er 3.105. De eerste helft van 2017 laat zien dat het aantal vertragingen door spoorlopen verder toeneemt ondanks eerdere waarschuwingen van het bedrijf. Waarschuwingen en 140 euro boete ProRail wil ongevallen voorkomen en vertragingen op het spoor minimaliseren. Daarom wordt er regelmatig campagne gevoerd om spoorlopen tegen te gaan. In samenwerking met het Spoorwegmuseum heeft ProRail een attractie (link is external) ontwikkelt waarin je kunt ervaren hoe het is om verrast te worden door een voorbijrazende trein. Daarnaast voeren Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) in dienst van ProRail dagelijks surveillance en controles uit bij overwegen en langs het spoor. Treffen zij iemand op of langs het spoor, dan kunnen zij de overtreder een boete geven van 140 euro. Met cameratoezicht vergroot ProRail de pakkans en kan er eerder ingegrepen worden als iemand onbevoegd langs het spoor loopt. Overwegen Het Nederlandse spoor telt bijna 2400 overwegen, waarvan er 1900 zich bevinden aan de openbare weg. Bij een overweg is het, ondanks alle maatregelen, relatief eenvoudig het spoor op te lopen. ProRail heeft de afgelopen jaren daarom veel geïnvesteerd in het saneren en het beter beveiligen van overwegen. Veel overwegen zijn inmiddels vervangen door tunnels of bruggen. Het verkeer en voetgangers gaan hier over het spoor heen of onder het spoor door. Nieuwe spoorlijnen – Hanzelijn, Betuweroute en de Hogesnelheidslijn – hebben helemaal geen overwegen meer. Ook een groot deel van de Randstad is inmiddels overwegvrij. Op bestaande spoorlijnen kijkt ProRail, samen de wegbeheerders, waar overwegen vervangen kunnen worden door een tunnel. Beeld: ProRail
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.