112
28 mrt 2018, 13:52
Nep-helpdesks, zoals die van Microsoft, hebben Nederlanders al voor ruim zeven miljoen euro opgelicht. Het Openbaar Ministerie, de politie en een aantal bedrijven slaan nu de handen ineen om dit te stoppen. De slachtoffers worden gebeld door een vreemd nummer en krijgen een Engelssprekend iemand aan de telefoon, vaak met een opvallend Indiaas accent. Deze persoon doet zich voor als medewerker van Microsoft en laat degene aan de andere kant van de lijn bepaalde stappen uitvoeren, waardoor de oplichters uiteindelijk in iemands computer en bankrekening kunnen. Lees ook: Hoe voorkom je dat je de dupe wordt van internetoplichting? Op woensdagmiddag wordt tijdens een internationaal congres in Rotterdam het startschot gegeven voor de grootschalige samenwerking om deze vorm van cybercriminaliteit te bestrijden. Veel mensen trappen in de goedkope truc, maar gelukkig niet iedereen. De Fraudehelpdesk heeft een opgenomen gesprek toegestuurd gekregen van een beoogd slachtoffer. Hij had de oplichters door en laat zich niet intimideren. Beluister het fragment hieronder terug:
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.