
112
9 feb 2022, 10:03
De nabestaanden van de overleden Rien van Kemenade (58) hebben naar de opnames geluisterd van de vijf keer dat hij het alarmnummer belde na de valpartij die hem fataal werd. "De eerste keer hoor je een soort zucht, heel eventjes. En dan is het stil", zegt zwager Mart tegen Omroep Brabant. Hij en zijn vrouw Elly, de zus van Rien, vonden hem drie maanden geleden in zijn huis in Helmond in een plas bloed.
Rien had eerder een hersenstaminfarct gehad waardoor hij moeilijk kon communiceren. Omdat het een aantal keer stil bleef aan de andere kant van de lijn, verbraken medewerkers van 112-meldkamer meerdere keren de verbinding.
Volgens de politie was er in de gesprekken dan ook niets te horen, maar Rien's zoon Kevin wilde alsnog zelf de gesprekken beluisteren, zei hij eerder tegen Hart van Nederland. "Ik wil zeker weten dat niets was dat een aanleiding was tot hulp sturen. Als er niets te horen is, dan kan ik het de mensen die er werken niet kwalijk nemen."
Samen met zijn tante Elly en diens man Mart toog hij maandagavond naar het politiebureau om de opnames te beluisteren. Dat hakte er uiteraard behoorlijk in. Het eerste gesprek duurde veertig seconden en binnen dertien minuten belde Rien nog drie keer. Elke keer werd na circa twintig seconden de verbinding verbroken. In totaal belde hij in twee uur tijd vijf keer, twee keer toetste Rien het verkeerde nummer in.
Elke keer krijgt Rien iemand anders aan de lijn. "Je hoort ze dan vragen wie hij wil spreken, dus politie, ambulance of brandweer. En ze vragen waar het noodgeval is", zegt Mart tegen de omroep. "Je hoort dat er iemand aan de andere kant is, maar eigenlijk hoor je ook helemaal niks. De eerste keer hoor je een soort zucht, heel eventjes. En dan is het stil." Omdat het stil blijft aan de andere kant van de lijn zeggen de centralisten, volgens protocol, dat ze gaan afsluiten.
Rien's nabestaanden snappen niet dat er bij de alarmcentrale geen bellen gaan rinkelen als iemand in een kort tijdbestek meerdere keren belt. "Als je vier keer belt in dertien minuten is dat een schreeuw om hulp’’, aldus Kevin. Desondanks nemen de nabestaanden de centralisten niets kwalijk. "Kevin had het gisteren heel moeilijk, maar de gesprekken bewijzen wel dat de 112-medewerker alles heeft gedaan om Rien aan het praten te krijgen. Maar dat kon hij gewoon niet meer", zegt Mart.
Nu is het tijd om de tragische gebeurtenis een plekje proberen te geven, vervolgt hij. "Het houdt nu op, we kunnen niks meer doen. Het zal voor mij en Elly wel heel moeilijk worden om het een plekje te geven omdat wij Rien in een plas bloed hebben gevonden."
Bovenstaande reportage werd eerder uitgezonden.
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren. Je kunt je op ieder moment afmelden. Zie voor meer informatie de privacyverklaring.