112
20 mei 2021, 22:34
Ivar en Wanda Leurs belandden begin maart in een nachtmerrie. Hun dochter Shana kwam toen op de Wolbrantskerkweg in Amsterdam om het leven nadat ze was aangereden door een auto. Voor Shana was het te laat, maar dankzij haar ouders wordt de weg woensdag eindelijk aangepakt.
Het politieonderzoek naar de oorzaak van het ongeluk loopt nog steeds, maar de ouders van Shana weten bijna zeker dat hun dochter is overleden omdat de bestuurder te hard reed. Ook voor de bewoners van Osdorp is daar geen twijfel over mogelijk, want volgens hen lijkt de Wolbrantskerkweg soms wel op een racebaan.
De omwonenden pleitten al langer voor verkeersdrempels op de weg in de Amsterdamse wijk. "Het is echt nodig. Ze rijden hier echt als imbecielen", briest een bewoner. Iemand anders vult aan: "Het is al zo lang een racebaan hier. Er moet eerst iemand doodgaan, voordat ze er wat aan doen."
"We willen niet dat dit nog een keer gebeurt en we willen ons inzetten voor een veiligere weg", zegt vader Ivar. Daarom schreven de ouders van Shana twee weken na haar overlijden een brief aan de burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema.
De werkzaamheden die voor de Wolbrantskerkweg gepland stonden, kwamen toen in een stroomversnelling en woensdag vinden de eerste werkzaamheden voor drempels plaats. Er worden twee drempels geplaatst worden ter hoogte van de fietsoversteek bij de Roosje Vosstraat, de plek waar Shana werd aangereden. Daar leggen haar ouders donderdag bloemen neer.
"Het is natuurlijk fijn dat de weg veiliger wordt gemaakt, maar voor ons is het eigenlijk mosterd na de maaltijd. Het had veel eerder moeten gebeuren", aldus Ivar. Daarbij vinden Ivar en Wanda dat er nog meer veiligheidsmaatregelen moeten worden getroffen: "We willen ook dat de snelheid van vijftig naar dertig kilometer per uur verlaagd wordt."
In 2019 had de gemeente Amsterdam al eerste veiligheidsmaatregelen doorgevoerd aan de Wolbrantskerkweg. Dat deed ze naar aanleiding van een ernstig ongeluk waarbij een persoon zwaargewond raakte. "Destijds is bebording aangebracht en betere belijning op het wegdek. De informatie over de gereden snelheden waren toen geen aanleiding om verdere snelheidsremmende maatregelen te treffen", aldus een woordvoer.
Onveilig "machogedrag", dat volgens de woordvoerder onder meer voorkomt in Osdorp, voorkom je niet door middel van verkeersdrempels, zegt hij. "Het heeft wel een snelheidsremmende werking. Maar er is meer nodig. Een campagne, aanspreken op machogedrag en handhaving zijn daar voorbeelden van."
Ook de bewoners van Osdorp vinden dat er meer moet gebeuren. Al meer dan duizend mensen ondertekenden een petitie voor betere verkeersveiligheid in de wijk. "Er wordt op veel plaatsten veel te hard gereden. Snelheden van rond de 80 km per uur zijn geen uitzondering", luidt de oproep.
Bewoners willen dat de gemeente naast het plaatsen van verkeersdrempels, onder meer ook inzet op betere handhaving, snelheidsverlaging en camerabeveiliging. De petitie wordt op 4 juni door de initiatiefnemer aangeboden aan de wethouder.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.