Vloggers met veel volgers en zogenoemde influencers lappen op uitgebreide schaal de regels voor reclame aan hun laars. Vaak vermelden ze niet of onduidelijk of ze geld of gratis producten krijgen voor hun internetfilmpjes. De Reclame Code Social Media & Influencer Marketing schrijft dat wel voor. Het FD stelt na onderzoek onder tientallen bekende Nederlandse vloggers, influencers en bedrijven die hen betalen, dat zeker vier grote bedrijven in Nederland sluikreclame maakten via vloggers. Dat zijn automerk Opel, kledingmerk NA-KD, Marktplaats en reisorganisatie Corendon. De bedrijven hebben naar aanleiding van het onderzoek boodschappen aangepast of verbetering beloofd.Niet bij wet verbodenDoor niet duidelijk te zijn over sponsoring verworden de boodschappen tot sluikreclame, schrijft de krant. Dat is niet bij wet verboden, maar wordt wel gezien als maatschappelijk ongewenst. Vloggers hebben veel invloed op koopgedrag, met name van jongeren, blijkt uit een enquête van overheidsplatform Wijzer in Geldzaken. De helft van de Nederlandse kinderen koopt wel eens iets uit een vlog. De Stichting Reclame Code lanceert dinsdag een campagne voor duidelijk herkenbare marketing van influencers. ANP/Redactie