Jongeren voelen zich vaker vrolijk en geïnspireerd door het gebruik van social media dan jaloers, somber of onzeker. Dat concludeert de Universiteit van Amsterdam (UvA) na onderzoek onder bijna duizend 14- en 15-jarigen. "Soms wordt gedacht dat alle mooimakerij op social media het zelfbeeld van jongeren omlaag haalt, maar positieve gevoelens blijken de overhand te hebben", aldus de onderzoekers. Lees ook: Meeste Nederlanders eten zonder tv en telefoonPositief zelfbeeldBijna de helft van de ondervraagden (44 procent) zegt "soms" tot "heel vaak" positiever naar zichzelf te kijken als ze zich online met anderen vergelijken. Een kleiner deel zegt erdoor geïnspireerd te raken, of trots op zichzelf te worden. Negatieve gevoelens komen ook voor, maar minder vaak: jaloezie (22 procent), onzekerheid (21 procent) en somberheid (19 procent). WhatsApp (96 procent) wordt het meest gebruikt door jongeren, gevolgd door Instagram (83 procent), YouTube (82 procent) en Snapchat (67 procent). Facebook (35 procent), Pinterest (21 procent), Twitter (9 procent), en TikTok (8 procent) worden veel minder gebruikt.