Energiebedrijven moeten van het kabinet stoppen met misleidende en opdringerige deurverkoop, anders volgen er maatregelen en desnoods een verbod. Staatssecretaris Mona Keijzer hoopt dat deze laatste kans de bedrijven ertoe beweegt om iets te veranderen. Zo zijn er verkopers die contracten slijten aan oude, soms zelfs dementerende klanten. Zij doen zich dan voor als 'tariefcontroleur' of 'netbeheerder'. Vele ouderen trappen hierin.'Een verkoper stapte gewoon naar binnen'Eddy uit Hellevoetssluis is het helemaal met het kabinet eens. Zijn schoonvader heeft alzheimer, maar wordt wel geregeld benaderd door deurverkopers. Eén van de verkopers stapte onlangs zelfs bij de bejaarde man naar binnen en smeerde hem een contract aan. “We vonden ineens een brief op de mat met daarin een duur energiecontract met zijn telefoon- en bankgegevens erop," vertelt zijn schoonzoon. "Hoe ze daaraan zijn gekomen weten wij ook niet, want hij heeft zelf niet eens een bankpas op het moment.”'Ze konden makkelijk zien dat hij aan alzheimer lijdt'Volgens Eddy had de deurverkoper makkelijk kunnen zien dat zijn schoonvader aan alzheimer lijdt. “Dat weten ze dondersgoed, maar toch smeren ze hem zo’n contract aan. Gelukkig hebben we het gisteren na veel gedoe weer ongedaan kunnen maken, maar ik vind het verschrikkelijk dat energiebedrijven op deze manier te werk gaan.” Keijzer hekelt deze werkwijze: "Ik wil liever niet alles verbieden, maar zulke praktijken moeten uitgebannen worden," zei ze vanochtend tegen het AD. Heeft u deze situatie zelf meegemaakt en wilt u uw verhaal kwijt? Neemt u dan contact op met onze tiplijn: 020-8007777.