Sport

Veranderingen maken van Zandvoort 'uniek circuit, het meest uitdagende circuit van Europa'

Voor elke Nederlandse Formule 1-liefhebber staat 3 mei rood omcirkeld in de agenda. Dan rijdt Max Verstappen op een geheel verbouwd circuit Zandvoort, dat met alle veranderingen uniek is in de wereld.

Het Circuit Zandvoort ondergaat momenteel een metamorfose met meer dan 100 aanpassingen. Zo wordt bijvoorbeeld de grid verlegd en starten de raceauto’s straks voor de hoofdtribune. Het circuit krijgt ook twee spectaculaire kombochten. Sportief directeur Jan Lammers is alvast lyrisch over het nieuwe ontwerp.

Uniek circuit

‘’Alle toprijders zijn nu al aan het nadenken hoe ze die kombochten het beste kunnen nemen”, aldus een enthousiaste Lammers. ”Ik denk dat we met deze twee bochten een uniek circuit krijgen, het meest uitdagende van Europa, mogelijk zelfs van de wereld!”

De laatste kombocht heeft zelfs een helling van meer dan 32 procent. Baanarchitect Jarno Zafelli, die wereldwijd al meer dan 200 banen heeft ontworpen, noemt het duinencircuit uniek. ”Elke baan is anders, maar geen baan heeft zo veel unieke delen als deze.”

Prominente plek voor Nederlandse deejays

Naast de aanpassingen op het parcours zelf komen er ook tijdelijke tribunes voor de meer dan 100.000 bezoekers per dag. ”We trekken het breder dan alleen autosport”, aldus algemeen directeur Robert van Overdijk. ”Zo hebben we voor onze Nederlands deejays een prominente plek ingeruimd. Hun namen volgen nog.”

Ook onderstreept Van Overdijk dat de Nederlandse GP inzet op het hele weekend. “Wij doen het compleet anders dan de meeste andere grands prix”, vervolgt de directeur. ”De traditionele Formule 1-organisatie richt zich alleen maar op zondag racedag. De dag van de kwalificatie is vaak nog wel redelijk bezet, maar op de trainingsdag kun je een kanon afschieten. Wij draaien het om, want de vrijdag met de twee vrije trainingen is net zo mooi. Je ziet de coureurs twee keer langdurig op de baan dat is vooral voor gezinnen met kinderen denken wij heel interessant.”

Wat zijn de veranderingen van Zandvoort?

Er zijn heel veel veranderingen aan het circuit, maar de belangrijkste zetten we voor je op een rijtje:

    • Het pitgebouw wordt uitgebreid. Er komt een aanbouw van 8 meter breed en 150 meter lang.
    • De grid wordt naar voren geschoven zodat het voor de hoofdtribune komt.
    • Op het rechte stuk wordt het dankzij DRS en de snelle Arie Luyendijkbocht mogelijk om met snelheden tot 330 kilometer per uur op de Tarzanbocht aan te komen, die extra uitloopstukken krijgt.
    • De Gerlachbocht wordt naar achter geplaatst voor meer uitloop. De binnenbocht wordt ruimer gemaakt.
    • De Hugenholtzbocht is nu vrij krap maar wordt breder en wordt een kombocht. Op die manier zouden er meerdere lijnen mogelijk moeten worden in de bocht.
    • De Slotenmakerbocht wordt een snelle bocht waar een Formule 1-bolide met 280 kilometer per uur doorheen racet.
    • Een deel van de grindbak bij de Hans Ernstbocht wordt geasfalteerd.
    • De Arie Luyendijkbocht wordt een kombocht met een hellingshoek van 18 graden, gelijk aan een stijgingspercentage van 32 procent. Nu is de bocht een snelle doordraaier naar rechts, straks zal de bocht een flinke ‘verkanting’ krijgen, zoals de autosportliefhebbers die ook kennen van een circuit als Monza of Indianapolis. Daardoor kunnen de coureurs straks op volle snelheid de bocht nemen. Ongeveer de helft van de deklaag van het asfalt wordt hier vervangen en de bouwbedrijven maken hier veel gebruik van ‘gerecycled asfalt’.
    • Er komen tijdelijke tribunes en er wordt een houten medisch centrum gebouwd.

Schrijft Max geschiedenis?

De aanpassingen die aan het circuit worden gedaan zijn geen overbodige luxe, ook omdat het al 35 jaar geleden is dat er op het hoogste niveau op het duinencircuit gereden werd. Normaal gezien is het circuit in februari af. In april begint de opbouw voor de Grand Prix en in mei probeert Max Verstappen op de gloednieuwe baan geschiedenis te schrijven.

Ook Lammers is hoopvol. ”Het zou natuurlijk fantastisch zijn als hij hier straks de GP zou kunnen winnen en dat dat uiteindelijk resulteert in een wereldkampioenschap. Nu is het nog te mooi om waar te zijn, maar ik moet zeggen: de comeback van een GP in Nederland was ooit te mooi om waar te zijn en dat gaat toch ook een keer werkelijkheid worden”, besluit een enthousiaste Lammers.

Zo ziet Circuit Zandvoort er vanaf februari uit:

Zandvoort veranderingen