Terug

Volg Hart van Nederland

Provider betaalt rekening niet, mogelijk duizenden klanten zijn 06-nummer kwijt

Provider betaalt rekening niet, mogelijk duizenden klanten zijn 06-nummer kwijt

nieuws

23 mei 2024, 20:21

Slecht nieuws voor klanten van de provider L-mobi, de provider kan namelijk sinds donderdag geen gebruik meer maken van het KPN-netwerk. Dit komt omdat L-mobi de rekeningen aan netwerkprovider KPN, van wie ze het netwerk gebruiken, niet meer kunnen betalen. Klanten van L-mobi die hun nummer niet tijdig over hebben gezet, zijn waarschijnlijk hun 06-nummer kwijt.

Voor veel mensen is bereikbaar zijn een primaire levensbehoefte geworden. Vooral jongeren kunnen zich geen leven voorstellen zonder een mobiele telefoon met een snelle internetverbinding. Vorig jaar probeerde Robin Bakkenes een week zonder telefoon te leven, hoe hem dat verliep zie je hierboven.

Op de website van L-mobi staat een verklaring waarin ze zeggen dat de dienstverlening stopt, maar er wordt geen exacte datum genoemd wanneer de simkaarten niet meer zullen werken. Ze waarschuwen dat de netwerkleverancier (KPN) binnenkort kan stoppen met het leveren van diensten, dit omdat de twee partijen een geschil hebben over tarieven. In de verklaring op hun site adviseert L-mobi aan klanten die hun eigen 06-nummer willen behouden om zo snel mogelijk over te stappen naar een andere provider.

Honderden tot duizenden klanten

Maar voor veel klanten is dat al te laat. KPN laat desgevraagd weten dat er inderdaad is begonnen met het afsluiten van nummers die gebruik maakten van L-mobi. Hierdoor kunnen al veel klanten niet meer bellen, sms'en of internetten, ook al ze nog een tegoed hadden. Exacte cijfers over het aantal klanten van L-mobi zijn niet voor handen, volgens een woordvoerder van KPN gaat het tussen de honderden tot enkele duizenden klanten.

Het is nog onduidelijk of en wanneer klanten hun nog resterende beltegoed terugkrijgen. De provider L-mobi laat weten het te begrijpen dat het ongemak veroorzaakt. "We waarderen uw begrip in deze situatie." Het bedrijf hoopt snel met meer informatie te komen voor zijn klanten.

Telefoonnummer verliezen

De provider L-mobi gebruikt sinds begin 2020 het netwerk van KPN om hun klanten mee te laten bellen, sms'en en internetten. De eerste klanten zijn inmiddels al afgesloten en daarbij is dus geen nummerbehoud meer mogelijk als dat nog niet is aangevraagd. Hier is namelijk een nog actieve simkaart voor nodig.

L-mobi beschuldigt in hun verklaring KPN van machtsmisbruik en heeft hierover een klacht ingediend bij de ACM. Ook is het bedrijf een petitie gestart. Het bedrijf is van mening dat er te weinig telecomnetwerken (KPN, Odido, Vodafone) in ons land zijn om gebruik van te maken. L-mobi roept op tot regulering in de mobiele telecomsector.

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Schuldvraag

Op het forum van KPN komen de eerste vragen en klachten over het stoppen van L-mobi al binnen. Zo zeggen meerdere klanten al niet meer bereikbaar te zijn en ze hun nummer al kwijt zijn: "Je kunt niet zomaar diensten afsluiten! Geef de klant op zijn minst twee weken de tijd om over te stappen. Dit heeft grote gevolgen."

Anderen geven aan dat het niet een probleem is van KPN maar die van L-mobi. "Alle schuld ligt echt bij L-mobi. Die provider weet al heel lang dat het op de een of andere manier niet goed gaat en KPN trekt ook niet zomaar van de ene op de andere dag de stekker er uit, daar zijn veel waarschuwingen en onderhandelingen aan voorafgegaan, maar op een gegeven moment houdt het op, dus KPN valt echt niets te verwijten, hoe sneu het ook voor de klanten is", laat een KPN-monteur op het forum weten.

Betaalachterstand

In het jonge bestaan van L-mobi heeft het bedrijf het al vaker aan de stok gekregen met KPN. Vorig jaar mei stonden de twee bedrijven tegenover elkaar in de rechtbank in Rotterdam. De virtuele provider klaagde toen ook al over de tarieven van KPN. Ze beweren dat KPN veel hogere tarieven aan hen rekent dan aan andere concurrenten, zoals Simyo. Sinds het najaar van 2022 betaalt L-mobi alleen de bedragen die ze redelijk en marktconform vinden.

Hierdoor is er volgens KPN een betaalachterstand ontstaan waardoor er meerdere betalingsregelingen zijn getroffen. Vanwege de betalingsproblemen en de slechte relatie wilde KPN het contract met L-mobi begin 2023 opzeggen. Nu heeft KPN dus besloten niet verder te gaan met het verlenen van ruimte op hun netwerk.

Naast Nederland is L-mobi nog wel actief in België. Klanten daar hoeven zich geen zorgen te maken.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.