Niet alleen op het voetbalveld is een gevecht gaande om de punten, ook daarnaast wordt gestreden om de hoofdprijs. KPN, VodafoneZiggo, T-Mobile en DELTA hebben een bod gedaan van in totaal twee miljard euro om de tv-rechten van de Nederlandse Eredivisie binnen te halen. Dat meldt De Telegraaf woensdagavond.Als het bod wordt geaccepteerd, strijken de Eredivisieclubs over een periode van tien jaar (2025-2035) jaarlijks een bedrag van 200 miljoen euro aan tv-geld op. Op dit moment is ESPN, dat valt onder de Amerikaanse Disney-groep, de rechtenhouder. Zij hebben een bod van anderhalf miljard euro gedaan voor de televisierechten in die periode.Betaalbaar voor iedereenDe Eredivisie gaat zich nu buigen over het bod van de kabelaars. Het duurde lang voordat zij met een bod kwamen, waardoor het erop leek dat ESPN de rechten opnieuw binnen zou hengelen. Clubs wilden graag snel duidelijkheid en de bedoeling was om het voorstel 8 mei in stemming te brengen. Vermoedelijk wordt de stemming door het nieuwe bod nu uitgesteld.De kabelaars willen het Eredivisie-voetbal betaalbaar houden voor alle kijkers en breed beschikbaar stellen. Dus ook op het open net. Op dit heb je een abonnement nodig om Eredivisie-voetbal te kunnen kijken. Die betaalbaarheid zou een issue kunnen worden voor de mededingingsautoriteiten. Het consortium heeft hierover al contact gehad met de ACM (Autoriteit Consumenten en Markt) en gelooft dat hun bod kans van slagen heeft en zal worden toegestaan.Hart van Nederland/ANP