Als het aan ProRail-topman Pier Eringa ligt, gaat de maximum snelheid op het spoor flink omhoog. Als treinen met 200 tot 250 kilometer per uur zouden kunnen rijden en stops worden geschrapt, kan de reistijd op trajecten als Amsterdam-Middelburg of Groningen-Rotterdam soms wel een half uur korter worden. In de politieke discussie zou het nu nog vooral gaan over extra treinen in de Randstad en spoorboekloos rijden. Frequentie is volgens Eringa voor het zuiden, noorden en oosten echter veel minder van belang. "Daar heeft men liever een snelle verbinding met het westen," zegt hij bij AD. Daarvoor moet het gewone spoor wel op de schop en die hele operatie kan al gauw enkele miljarden euro’s kosten. Dat bedrag kan volgens Eringa over tien tot vijftien jaar worden uitgesmeerd.Groningen, Zwolle en Den HaagOverigens gaat de NS in de nacht van vrijdag op zaterdag de snellere intercity tussen Groningen, Zwolle en Den Haag testen. De trein slaat onderweg verschillende stations over en rijdt, met 160 kilometer per uur, met een hogere snelheid over de Hanzelijn. Daar wordt nu 140 kilometer per uur gereden. Met deze aanpassingen is de trein een kwartier korter onderweg. Met de test wil de NS bekijken welke aanpassingen nodig zijn om intercity’s sneller te maken. ANP/Redactie