De 58-jarige Rien van Kemenade overlijdt eind oktober na een valpartij in zijn huis in Helmond. Uit het politieonderzoek blijkt dat hij die nacht maar liefst vijf keer alarmnummer 112 heeft gebeld. Tevergeefs, want met zijn noodoproepen wordt niets gedaan. Het meldkamersysteem werkt niet goed genoeg, vinden zijn nabestaanden.Als blijkt dat Riens dood geen misdrijf is maar een noodlottig ongeval, is zijn familie in eerste instantie opgelucht. Maar uit het politieonderzoek blijkt iets dat de familie maar niet uit hun hoofd krijgt. De recherche heeft een uitdraai van Riens telefoontjes naar de meldkamer. Daaruit blijkt dat Rien vijf keer 112 heeft gebeld, waarvan vier keer in dertien minuten tijd. Voor de familie is het onbegrijpelijk dat er niets met zijn oproepen is gedaan. "Het doet pijn dat mijn vader alles heeft geprobeerd om hulp te krijgen en die niet gekregen heeft. Hij heeft een aantal uur moeten lijden. Onbegrijpelijk dat dat kan", vertelt Riens zoon Kevin aan Hart van Nederland.'U houdt onnodig een noodlijn bezet'Naast dat Rien zijn noodoproepen niet worden beantwoord, krijgt hij ook sms'jes met de tekst: "Let op. U houdt hiermee onnodig een noodlijn bezet." Bizar, vindt zijn zwager Mart. "Hij wás het noodgeval."Hoe kon het dan toch zo misgaan? "Als een 112-gesprek hier binnenkomt, vragen de centralisten aan de beller waar de persoon is en wie ze willen spreken: politie, brandweer of ambulance. Als de beller geen antwoord geeft op de eerste twee vragen, dan wordt de verbinding - volgens protocol - verbroken", schrijft de politie in een schriftelijke reactie aan Hart van Nederland. 'Misschien heeft hij niet iets kunnen zeggen'Een paar jaar geleden werd Rien getroffen door een herseninfarct, waardoor hij minder goed kon praten. "Misschien heeft hij niet iets kunnen zeggen en geen geluid kunnen maken", zegt Kevin. Volgens de politie was er in de gesprekken niets te horen, maar Kevin wil alsnog zelf de gesprekken beluisteren. "Ik wil zeker weten dat niets was dat een aanleiding was tot hulp sturen. Als er niets te horen is, dan kan ik het de mensen die er werken niet kwalijk nemen."Toch kunnen ze het protocol beter veranderen, vinden de nabestaanden. "Geen verwijten naar het personeel dat er werkt, maar het systeem is niet in orde" vertelt Mart. "Als er vijf telefoontjes van één persoon binnenkomen, moet er iemand heen worden gestuurd." Ook Kevin ziet het systeem graag veranderen. "Het is niet waterdicht. Ik kan me niet voorstellen dat dit de eerste keer is dat dit gebeurt", vertelt hij. "Het kan niet zo zijn dat als je zó vaak een poging doet tot hulp, er niks ondernomen wordt."De gedachte dat de dood van Rien voorkomen had kunnen worden als de hulpdiensten direct waren gekomen, is voor de familie onverteerbaar. "Dan had papa niet hoeven lijden. Dan was er misschien nog iets gebeurd waardoor het anders was gelopen", vertelt Kevin geëmotioneerd. "Het had niet zo gehoeven."60% wordt doorverbondenVolgens de politie komen bij de centrale meldkamer zo'n 55.000 112-oproepen per week binnen. Daarvan wordt zestig procent doorverbonden naar regionale meldkamers voor noodhulp. Veertig procent van de meldingen zijn vals alarm. Het gaat dan bijvoorbeeld om broekzakbellers, plaagtelefoontjes of meldingen zonder spoed. Cijfers over hoe vaak een situatie zoals met Rien plaatsvindt, zijn niet bekend.Volgens de nabestaanden zou het Engelse meldkamersysteem een mogelijke oplossing kunnen zijn. Daar kunnen bellers door een cijfercombinatie in te toetsen aangeven dat ze niet kunnen praten. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid laat aan Hart van Nederland weten de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken.Vanaf 12 januari kunnen mensen die niet goed kunnen horen en/of praten ook via een app de meldkamer bereiken. De politie laat weten dat de 112-app in de toekomst wordt uitgerust met een "ik kan nu niet praten-knop". "In het betreffende tragische voorval biedt dat helaas geen oplossing meer", aldus de politie.