Meer dan 13.000 medewerkers van luchthaven Schiphol zullen hun baan verliezen als de inkrimpingsplannen van het kabinet doorgaan. Dat blijkt uit onderzoek van meerdere vakbonden. "Het is desastreus voor de werkgelegenheid", staat in een rapport dat maandag is gepubliceerd.Schiphol moet het aantal vluchten fors terugschroeven van het kabinet: van 500.000 naar 440.000. Vakbonden De Unie, VKP, NVLT, VNC en de VNV stellen dat 1 op de 10 luchtvaartbanen verloren zullen gaan door die krimp en dat gedwongen ontslagen onvermijdelijk zijn. De sector bereidt zich voor op het ergste."We hebben het er voortdurend met elkaar over", vertelt Jeffrey Ouwehand aan Hart van Nederland over zijn collega's. Hij is cabine supervisor bij KLM. "Je zoekt stabiliteit en zekerheid en eindelijk heb je nu weer een beetje dat toekomstperspectief. En dan komen deze plannen. Daar schrik je enorm van. We gaan weer een onzekere tijd tegemoet." Leven voor de luchtvaartHet zal volgens de vakbonden met name gaan om cockpit- en cabinepersoneel dat wordt ontslagen. "Maar ook in het onderhoud en daarna bij het kantoorpersoneel", aldus Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie. "En met name in de cockpit, cabine en het onderhoud werken mensen al 25 of 30 jaar bij dezelfde maatschappij.""We voorzien daarom ook dat een heel groot deel van die mensen moeilijker aan een andere baan zullen komen. Ook omdat ze misschien te specialistisch opgeleid zijn. Dan heb je een stukje omscholing nodig." Jeffrey is het met hem eens dat het veel mensen zwaar zal vallen om te moeten vertrekken.Volgens de cabine supervisor werk je alleen in de luchtvaart als je leeft voor de luchtvaart. "Het is een hele andere cultuur en levensstijl, dus het moet je echt trekken." Zijn ouders werkten allebei voor KLM, zijn vader als technicus en zijn moeder als grondstewardess. "Het is me met de paplepel ingegoten", lacht hij. Maar het is niet alleen jammer dat hij misschien een leuke baan verliest. "Ik heb een gezin, een hypotheek en net een huis. Dan verander je niet zomaar van baan. Dat is het eerste waar je aan denkt. 13.000 mensen: dat zijn ontzettend veel gezinnen die leven van de luchtvaart." Investeren in stillere vluchtenHet belangrijkste punt volgens de vakbonden: het is helemaal niet nodig om Schiphol zo fors te laten krimpen. "Met name de Nederlandse luchtvaartbedrijven investeren enorm in het stiller maken van vliegtuigen", legt Castelein uit. "Als je Schiphol laat krimpen, raakt dat die Nederlandse bedrijven hard."Door de enorme drukte op Schiphol vorig jaar, liep de reputatie van het vliegveld al een grote deuk op:"Daardoor wordt minder geïnvesteerd in stillere vliegtuigen, omdat buitenlandse bedrijven dat minder doen omdat ze daar bijvoorbeeld minder belang aan hechten." Daarmee is het probleem dat de luchtvaart stiller moet, dus helemaal niet opgelost. "Laat die Nederlandse bedrijven investeren."De vakbonden roepen minister Harbers op om de plannen te herzien en te kijken naar alternatieven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat aan de redactie van Hart van Nederland weten dat ze nog niet inhoudelijk op het rapport kunnen reageren, maar dat ze verwachten dat er een "klein negatief effect op de werkgelegenheid" kan zijn, maar dat "mensen snel een andere baan zullen vinden".