Het nieuwe kabinet wil dat rekeningrijden op termijn wordt ingevoerd. In het coalitieakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie staat dat het kabinet de uitstoot van CO2 omlaag wil brengen en dat rekeningrijden daaraan kan bijdragen. Het invoeren van rekeningrijden betekent niet automatisch dat alleen de vervuiler per 2030 gaat betalen.Volgens het akkoord gaan zowel gebruikers van elektrische als auto’s die op fossiele brandstof rijden meebetalen aan het weggebruik. In de huidige kabinetsperiode wordt de basis gelegd voor het nieuwe systeem waarbij het tarief voor de motorrijtuigenbelasting afhankelijk wordt van het jaarlijks verreden aantal kilometers.Niet tijd- en plaatsgebondenDe heffing is volgens de opstellers niet tijd- en plaatsgebonden. Het betalen naar gebruik vervangt de dan nog bestaande toltrajecten, zoals de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel en de voorgenomen doorgetrokken A15.Goede zaakDe ANWB vindt het een goede zaak dat de coalitiepartijen op termijn een vorm van rekeningrijden willen invoeren. Wel vindt de verkeersorganisatie dat hier een "eerlijke prijs" aan verbonden moet zijn voor de automobilist."Het nieuwe systeem mag voor de automobilist niet duurder worden", stelt de ANWB in een reactie op het coalitieakkoord. "Het moet simpel en betrouwbaar zijn en er moet rekening gehouden worden met de wensen en zorgen van de automobilist."ANP