Voor veel mensen blijft elektrisch rijden onbetaalbaar. 70 procent van de automobilisten is dan ook niet van plan om binnen een paar jaar een elektrische wagen te kopen, dat blijkt uit representatief onderzoek onder het Hart van Nederland-panel.Wie een elektrische auto wil kopen, kan van het kabinet 2950 euro subsidie krijgen. Vorig jaar liep de regeling nog storm: in mei was de pot leeg. Dit jaar blijft het aantal aanvragen sterk achter. Hoe kan het dat de opmars van elektrisch rijden is gestokt? Maximaal honderd kilometer rijden"Momenteel is het niet heel erg te betalen", zegt een bestuurder van een benzineauto tegen Hart van Nederland. Ook iemand anders denkt er "zeker niet" over na om een elektrische auto aan te schaffen, want dat is "te duur". Een man die onlangs een elektrische auto heeft besteld, gaat niet volledig over. "Eentje met een plugin, omdat ik niet puur afhankelijk wil zijn van elektrisch."En zo zijn er meer verhalen. "We raken ze zeker niet kwijt. We hebben er drie staan, waarvan eentje er al een jaar staat", zegt autohandelaar Mark van den Wildenberg. De auto moet voor bijna tienduizend euro over de toonbank, maar hij kan maximaal honderd kilometer rijden, dan moet 'ie weer aan de lader. "Het is echt niet de prijs, het is echt het gebruik van de elektrische auto wat minder interessant wordt voor mensen", meent Van den Wildenberg. "Mensen hebben bijvoorbeeld geen zin om drie keer per dag te laden."De ANWB is voor vergroening en daarom roepen ze op tot duidelijkheid over de motorrijtuigenbelasting. Het volgende kabinet gaat nadenken over nieuwe, stimulerende maatregelen, heeft staatssecretaris Heijnen aangekondigd.