Als minister Slob geld wil uitgeven aan het Eurovisie Songfestival, dan moet dat geld komen uit reclame-inkomsten. Dat staat in stukken die Shownieuws heeft opgevraagd bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.Een woordvoerder van de minister liet eerder weten dat de minister voor 25 november een besluit neemt over een eventuele bijdrage. De publieke omroep NPO heeft gevraagd om ruim 12 miljoen euro. De bewindsman kan op twee manieren geld uit reclame-inkomsten doorsluizen naar het Songfestival.Tijdelijke verhoging mediabegrotingMinister Slob kan aan de Tweede Kamer vragen om een tijdelijke verhoging van de mediabegroting. De Tweede Kamer moet hiermee instemmen. Dat zou dan moeten gebeuren tijdens een debat over de mediabegroting op 25 november. Formeel wordt op deze manier het budget van de landelijke publieke omroep eenmalig verhoogd.Uit de reserves halenDe minister kan het geld voor het Songfestival ook uit de zogenoemde Algemene Mediareserve (AMr) halen. Dat is een potje met geld dat is gereserveerd om bijvoorbeeld de dalende reclame-inkomsten op te vangen.Lees ook: Waarom moet het kabinet meebetalen aan het Songfestival?Ster-inkomsten die dit jaar niet nodig zijn om de daling op te vangen, kunnen eerst in de AMr gestopt worden. Daarna worden ze doorgesluisd naar het Songfestival. Bij deze variant hoeft de minister zijn besluit niet in stemming te brengen in het parlement.