Terug

Volg Hart van Nederland

Luuk en Max denken naar Lissabon te vliegen, maar landen heel ergens anders

nieuws

15 feb 2024, 16:53

Het onbezorgde reisje dat voor Luuk Hoogervorst en Max Haakman op de planning stond, kreeg vorige week ineens een hele andere wending. De twee vrienden dachten dat ze in het vliegtuig naar de Portugese hoofdstad Lissabon zaten, maar schijn bedriegt. Het vliegtuig landde in het Spaanse Alicante, zo'n duizend kilometer verderop.

Een vriendengroep uit Drachten kwam in januari ook pas veel later op bestemming dan de bedoeling was, zoals in bovenstaande video is te zien.

Luuk en Max hebben hun verhaal al vaak moeten vertellen, maar keer op keer reageren mensen vol ongeloof of met vragende blikken. Nu kunnen ze er wel om lachen en wordt Luuk door zijn vrienden al gekscherend 'Aluukante' genoemd. Tegen Hart van Nederland vertelt Max hoe de twee in het verkeerde land terechtkwamen.

Luuk werkt als ZZP'er en zou in januari aan de slag gaan bij Cor Smit, een Nederlandse boer die in Portugal werkt en woont. Max ging met hem mee voor een weekje vakantie. "Tegenwoordig moet je op tijd op Schiphol zijn als je gaat vliegen, dus toen we eenmaal ingecheckt hadden, konden we rustig wachten tot ons vliegtuig zou vertrekken", begint Max.

Boardingpass niet gescand

"Toen we mochten boarden, werd onze boardingpass niet gescand en zijn we nietsvermoedend op de gereserveerde stoelen in het vliegtuig gaan zitten. Het vliegtuig was niet vol en er kwam dan ook niemand die onze stoelen gereserveerd had."

Toen de jongens eenmaal geland waren, dachten ze nog steeds dat ze in Portugal stonden. Ze hielden een taxi aan die hen naar het treinstation van Lissabon moest brengen. "We spreken allebei niet echt lekker Engels, dus de taxichauffeur keek ons al vreemd aan toen we naar het treinstation van Lissabon moesten. Hij begreep niet wat we nou bedoelden."

Om ze op weg te helpen, belden ze een kennis die Portugees sprak. Die wist hen vervolgens te vertellen dat ze helemaal niet in Portugal waren, maar in het Spaanse Alicante. "Op dat moment denk je: 'fuck', en ben je verbaasd." De vrienden denken dat de gate vlak voor vertrek is gewijzigd, maar dat niet hebben gehoord.

40 uur geen slaap

Luchtvaartmaatschappij Vueling wist een nieuwe vlucht naar Lissabon voor ze te regelen. Ze vlogen de ochtend erna via Barcelona. In Barcelona zouden de jongens opgewacht worden door iemand van Vueling en zou er een overnachting voor ze geregeld worden. Maar opnieuw bleken ze pech te hebben.

"Toen we 's avonds aankwamen in Barcelona stond er niemand op ons te wachten en was de balie van Vueling al gesloten. Uit noodzaak hebben we toen de nacht door moeten brengen op het vliegveld", aldus Max. "Op de grond tussen de zwervers is dat geen pretje en dat gaf nou ook niet echt een veilig gevoel."

Pas de volgende ochtend kwamen de jongens aan in Lissabon. "We hadden veertig uur niet geslapen, maar uiteindelijk waren we wel in Lissabon." Eenmaal terug in Nederland kunnen de jongens wel om het verhaal lachen. Maar ze benadrukken wel dat ze blij waren toen ze weer thuiskwamen.

Defect op Schiphol

Omroep West laat weten dat, volgens de vliegtuigmaatschappij, een defect op Schiphol ten grondslag lag aan de problemen. "De instappoorten en de handscanner werkten beide niet, waardoor het afhandelingsteam gedwongen was het instapproces handmatig uit te voeren. Deze buitengewone situatie leidde tot de ongelukkige verwarring."

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.