Nederlanders hebben door de coronacrisis de caravans en kampeerwagens massaal omarmd. Tot en met juli dit jaar werden bijna 9.000 nieuwe caravans en campers verkocht, blijkt uit cijfers van BOVAG. Campers zijn niet aan te slepen. De verkoop steeg met 40 procent ten opzichte van 2020 en dat was ook al een recordjaar. Caravans nemen ook weer toe in populariteit: daar werden er 35 procent meer van verkocht dan in 2020. Wanhopige telefoontjesBuiten de vakantie moeten deze sleurhutten natuurlijk ergens worden gestald. Stallingsbedrijven worden overspoeld met aanvragen. Jacob Odijk van Odijk Stalling in Nieuwekerk aan de IJssel moet zeker vijf tot tien mensen per dag teleurstellen. "Ik krijg de hele dag wanhopige mails en telefoontjes binnen. Voor de vorm zet ik ze op de wachtlijst, maar dat heeft helemaal geen zin. Ik zit al sinds februari vol. Buurman Hans van der Mast van Stalling Mast krijgt minimaal drie telefoontjes per dag. “Mensen balen enorm, want ik ben het zoveelste bedrijf dat ze bellen en ik moet ze ook teleurstellen want ik zit al sinds mei vol."De stallingsbedrijven zien dat de nieuwe klanten vaak jongeren zijn die in coronatijd niet naar het buitenland op vakantie konden en daarom een caravan of camper hebben gekocht. Jacob licht toe: “Ze schaffen een caravan of camper aan en proberen dan meteen een stallingsplek te vinden. Die vinden ze niet maar gaan toch op vakantie en daarna ben je eigenlijk te laat. En voor de deur parkeren in centrum Rotterdam kan niet.” Voor de deur parkeren mag overigens niet en levert een boete op van 90 euro en elke drie dagen de sleurhut verplaatsen is ook geen pretje.