Dat jurkje dat eigenlijk te groot is even ruilen of die telefoon waarover je twijfelde toch maar terugsturen: Nederland is fan van retourneren. We zijn zo fanatiek in terugsturen dat we hierin zelfs koploper zijn in Europa. En het aantal retours blijft alleen maar toenemen. Ondertussen sturen we 13 procent van de aangekochte items terug. Dit blijkt uit de E-Shopper Barometer 2019 van pakketbezorger DPD.FashioncategorieWe schaffen massaal nieuwe items online aan. Opvallend is dat het aantal geretourneerde items uit de fashioncategorie, de categorie met eerder 50 procent van de totale retours, met 7 procent is gedaald. Over elektronische items worden we steeds minder tevreden. Deze maken een inhaalslag en worden juist steeds meer teruggestuurd. Ook schoenen, speelgoed en boodschappen worden met steeds groter gemak geretourneerd. Duitsland, Polen, Ierland en Zwitserland zijn met 12 procent retour ook niet vies van terugsturen. Opmerkelijk is dat het aantal retours in de rest van Europa toeneemt. Dit kan verklaard worden door gemakkelijkere processen.EisenNederlanders hebben wel enkele eisen aan het retourneren. Zo letten we het meest op of we het item gratis kunnen terugsturen. Driekwart geeft aan überhaupt geen aankoop te doen wanneer retourneren niet gratis is. Verder hebben we een hekel aan een ingewikkeld proces. Toch printen we met groot gemak een retourbon op onze aankoop, zeker wanneer ons oog is gevallen op de mogelijkheid op gratis retourneren.