Misdaad

Oma Truus (81) via WhatsApp opgelicht voor 14.000 euro: 'Ze is in één dag al haar geld kwijt'

Goedwillend als ze is, maakte de 81-jarige oma Truus van Wijlick verschillende keren geld over naar haar dochter Elles, die hier via WhatsApp ‘om vroeg’. Elles bleek de in totaal overgemaakte 14.000 euro echter nooit te hebben ontvangen… En ze had er ook niet om gevraagd.

Het fraudegeval van Truus, die inmiddels aangifte heeft gedaan, staat niet op zichzelf. De fraudehelpdesk ziet een toename van Whatsapp-fraude in coronatijd. In de eerste drie maanden van 2020 komt het aantal slachtoffers en meldingen al in de buurt van het totale aantal meldingen in 2019.

Door de grond

Kleindochter Denise Wijnen is woest. Zelf draait ze op het moment extra drukke nachtdiensten in de zorg en ondertussen wordt haar oma door een onbekende beroofd van al haar spaargeld. “Mijn oma is in één dag al haar geld kwijt en staat royaal in het rood”, zegt ze geëmotioneerd tegen Hart van Nederland.

De fraude kwam pas aan het licht toen Truus haar dochter persoonlijk aan de lijn had. “Ik kon wel door de grond zakken.” Truus had gelijk door dat het foute boel was. “Ik voel mij zo ontiegelijk stom. Ik heb altijd gezegd: dit gebeurt mij nooit. Maar helaas ben ik erin getrapt.” Wel geeft ze toe dat dit voorkomen had kunnen worden: “Achteraf had ik haar man kunnen bellen, maar daar heb ik totaal niet aan gedacht.”

Gewetenloos

Uit Whatsapp-gesprekken die in handen zijn van Hart van Nederland, blijkt dat de oplichter beweert dochter Elles te zijn en net een nieuwe telefoon te hebben gekocht. Omdat zij op het moment ‘niet kan internetbankieren’ vraagt ze in eerste instantie of haar moeder een rekening van 2250 euro wil betalen. Die is zich van geen kwaad bewust en maakt het bedrag netjes over naar een zogenaamde ‘tussenrekening’. Om het geloofwaardiger te maken belt de onbekende persoon een paar keer, maar zegt dan ‘geen verbinding’ te hebben.

Dit is nog niet genoeg voor de oplichter, die om steeds meer geld blijft vragen, onder de valse belofte dat Truus het totale bedrag die avond krijgt teruggestort. De oplichter blijkt gewetenloos te zijn wanneer Truus zegt ‘nog nooit zo rood te hebben gestaan’, waarop gevraagd wordt hoeveel ze nog kan overmaken.

Toename Whatsapp-fraude

Denise verwacht niet dat haar oma het geld ooit nog terug gaat zien, omdat ze het zelf over heeft gemaakt, maar ze wil anderen waarschuwen om extra alert te zijn in deze tijd. “Mijn moeder en oma zien elkaar minder, dus het was voor mijn oma makkelijker om erin te trappen.”

Een woordvoerder van de Fraudehelpdesk denkt ook dat oplichters op het moment misbruik maken van het feit dat mensen vooral digitaal contact hebben met hun geliefden. In de eerste drie maanden van 2020 meldden zich bij hen 288 mensen die op deze manier zijn opgelicht. Vorig jaar waren dit er aan het eind van het jaar 353 en over het hele jaar 2018 slechts 124. De totale schade van dit jaar is nu 827.176 euro.

‘Vuile leugenaar’

Tot overmaat van ramp kreeg Denise ook nog te maken met een stortvloed aan online haat nadat ze een crowdfunding was gestart voor haar oma. “Mensen denken dat het nep is en dat ík de fraudeur ben. Prima als je het niet gelooft, maar de verwensingen die ik krijg zijn niet normaal meer.”

In Facebookberichten die de zorgmedewerkster laat zien, zijn uitspraken te lezen als: ‘Jij bent een vieze oplichtster! Ik ga aangifte doen en je werkgever inlichten.’ Ook haar ouders worden niet gespaard. Er worden oproepen gedaan om slechte recensies te plaatsen op de Facebookpagina van hun zaak. Denise denkt erover om de crowdfunding stop te zetten, omdat ze ‘er zelf aan onderdoor gaat’.

Wel heeft Denise nog een tip om mensen te waarschuwen voor dit soort praktijken. “Bespreek dit met elkaar, waarschuw ouderen voor dit soort fraudepraktijken via sms en bel eerst de persoon zelf of een familielid voordat je wat overmaakt.”