Inwoners van Piershil keken raar op toen ze een brief van de Rabobank lazen. Althans, de brief leek van die bank te komen. In de brief stond dat klanten hun bankpas moesten doorknippen en deze vervolgens met pincode moesten opsturen naar een adres in Puttershoek.Want, zo stond geschreven: alle betaalpassen zouden op 20 maart aanstaande vervallen. Dat was nieuws voor de ontvangers, en terecht, want het bleek een stevig staaltje oplichting. "We weten dat de brief daar rondgaat en hij is niet van de Rabobank", bevestigt een woordvoerder van de bank desgevraagd aan Hart van Nederland.Op de envelop stond een niet kloppend adres als afzender. "Het adres, de Croeselaan in Utrecht, daar zit inderdaad ons hoofdkantoor. Maar de postcode klopt niet", aldus de woordvoerder.Tips nodig om die ultieme telefoonoplichter te pakken? Belbaas Leo (75) wist al vijf telefoonoplichters achter de tralies te krijgen:Onderzoek gestartDe politie doet op dit moment onderzoek naar de nepbrieven. Er is nog niemand aangehouden. Wel roept de politie Hoeksche Waard op om je te melden als je de brief ook hebt ontvangen. Volgens de woordvoerder van de Rabobank gaat het om een handjevol mensen. Een bank zou een dergelijke oproep nóóit doen, voegt hij eraan toe. "Er zijn een aantal zaken waar een bank nooit om vraagt. De pincode natuurlijk niet. Maar ook niet om een pas doormidden te knippen. Als we dat vragen, vragen we de klant om de pas over de lengte door te knippen, zodat je ook de chip doormidden knipt."