Op het station over het spoor lopen of snel nog onder de spoorboom door - "vooral jongeren lijken zich niet te realiseren hoe gevaarlijk het spoor kan zijn", schrijft ProRail. En dit is terug te zien in de cijfers: dit jaar zijn er 153 bijna-aanrijdingen genoteerd.Waar het in 2020 de goede kant op bleek te gaan, steeg het bijna-ongelukken vorig jaar met tien procent. Dat betekent dat er bijna elke twee dagen een bijna-ongeluk of ongeluk voorkomt. Want naast de bijna-ongelukken is er ook een stijging van het aantal mensen dat daadwerkelijk gewond raakt bij gevaarlijke situaties. Een nieuwe campagne van ProRail moet hier verandering in brengen en moet jongeren bewust maken van veilig gedrag rondom het spoor en spoorwegovergangen.Een bijna-ongeluk leidt tot vertraging Een bijna-ongeluk lijkt misschien niet zo ernstig - tenslotte is er 'bijna niets gebeurd', maar een gevaarlijke situaties leidt wel tot vertraging in het treinverkeer. Hier maak je medereizigers niet blij mee. Een bijna-ongeluk is ook voor de machinist niet leuk. Die moet vanuit de cabine toekijken hoe het grote gevaarte vaak op een haar na een auto of persoon mist.Maatregelen voor veiligheid “Veiligheid op en rond het spoor is voor ons als sector topprioriteit", vertelt John Voppen, CEO van ProRail. ProRail doet zijn best en neemt maatregelen om het spoor veiliger te maken. "Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van camera’s op cruciale plekken rond het spoor en het plaatsen van hekken langs het spoor." Ook informeert ProRail scholieren over veiligheid rond het spoor. Ondanks de maatregelen om het spoor veiliger te maken blijft het aantal (bijna) aanrijdingen stabiel. "Dit baart ons zorgen", vertelt Voppen. De stijging van het aantal incidenten heeft dan ook niet zo zeer met de maatregelen van de spoorwegbeheerder te maken, maar met het gedrag van degene die bijna-ongelukken veroorzaken.Levensgevaarlijk gedragOp camerabeelden is te zien dat vaak jongeren zich niet bewust zijn van hun gevaarlijke gedrag rond het spoor. “We schrikken van de beelden waar we zien dat iemand de overweg wil oversteken terwijl de spoorbomen al dichtgaan" vertelt Voppen. "Of dat er wordt gedacht dat er alvast onder de spoorbomen gegaan kan worden, terwijl er nog een trein van de andere kant komt. Dit gedrag is levensgevaarlijk en heeft grote impact voor machinisten en omstanders, helemaal als het tot een aanrijding leidt". Als het aan Voppen ligt dient er daarom alles aan gedaan te worden om dit te voorkomen en daarom start ProRail deze week de campagne: Niets is gevaarlijker dan onveilig gedrag op en rond het spoor.