Kinderen op scholen in achterstandswijken kampen massaal met taal, leer- en concentratieproblemen. Dat concludeert onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van ABN Amro, de Stichting Kinderpostzegels en het Jeugdeducatiefonds. Bijna 90 procent van de leerkrachten geeft aan dat kinderen in achterstandswijken vaker een taalachterstand hebben, terwijl dit in rijkere wijken bij nog geen kwart van de leerlingen het geval is.Trauma's en vechtscheidingenOok hebben kinderen in achterstandswijken eerder te maken met trauma's opgelopen door problemen in het gezin, armoede en/of oorlog. Ook kunnen ouders vaak niet of nauwelijks hun kinderen helpen bij het maken van huiswerk.OngelijkheidHans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds, zegt in het Algemeen Dagblad: "Ik ben zeer geschrokken. Dat de kansen zó ongelijk zijn verdeeld, is erger dan ik dacht. Het moet echt anders." Ook leerkrachten in de achterstandwijken willen verandering zien. Ze willen kleinere klassen, meer ondersteunend personeel en meer geld van de overheid. Ook vinden ze dat ze te veel tijd kwijt zijn aan hun administratie.