We zaten afgelopen jaar minder vaak op Facebook, WhatsApp en andere social media. Gemiddeld besteden we per dag bijna 80 minuten aan het scrollen door onze tijdlijn en het plaatsen van posts. Een daling van vier minuten ten opzichte van 2017. Dat meldt Multiscope donderdag op basis van een onderzoek onder 3600 Nederlanders. Toch betekent die daling niet dat Nederlanders social media langzaamaan beu zijn. Een meerderheid van de Nederlanders is op dit moment niet van plan om zijn of haar socialmediagebruik te verminderen of er zelf helemaal mee te stoppen. Dat blijkt uit onderzoek van Wat vindt Nederland onder 2200 mensen.Fear Of Missing OutDe voornaamste reden daarvoor is het gevoel van FOMO (Fear Of Missing Out), de angst om ook maar iets te missen. Daarnaast blijft het een erg handige manier om te communiceren met anderen. Lees ook: 'Gebruik social media afgelopen jaar flink gedaald, Instagram stijgt' Nu is het stoppen met social media natuurlijk ook wel makkelijker gezegd dan gedaan. Want kunnen we eigenlijk nog wel zonder? Nee, zegt maar liefst 68% van de ondervraagden. Ruim een kwart (28%) zegt wel prima zonder te kunnen.Wat vindt Nederland is het opiniepanel van Hart van Nederland. Het panel bestaat op dit moment uit 27.000 leden. Per onderzoek wordt een deel van het panel uitgenodigd. Dat gebeurt op basis van de kenmerken van de deelnemers, zoals politieke voorkeur, geslacht, woonplaats, leeftijd. Alle onderzoeken vinden plaats onder begeleiding van opiniepeiler Maurice de Hond.