Waar het met behulp van - vaak dure - campagnes niet lukt om de jongste generatie aan het lezen te krijgen, lukt het social media platform TikTok wel. Jongeren slaan massaal aan het lezen, door de trends #BookTok en #BoekTok. Onder de hashtag #BookTok delen jonge TikTokkers hun interesse in en passie voor boeken en lezen. Ze geven tips en raden boeken aan, van voornamelijk het genre Young Adult, waardoor andere jongeren massaal aan het lezen slaan. In de video's geven ze hun mening in korte oneliners. Trend overgewaaid uit Amerika en EngelandGrietje Braaksma van boekhandel Broese in Utrecht merkt ook dat de trend vanuit Amerika en Engeland naar Nederland is overgewaaid. "Op een gegeven moment was ineens heel veel vraag naar een bepaalde titel. We snapten er in eerste instantie niks van en na de zoveelste verkoop van dat boek, vroegen we één van de kopers waarom diegene specifiek dit boek zo graag wilde hebben. Toen hoorden we dat het werd aangeprezen op TikTok. Waar sociale media toch ook wel niet goed voor is!"Nederlandse BoekTokker Soraya Riem is één van de nog weinige Nederlandse 'BoekTokkers'. Ze geeft vooral tips over Nederlandstalige boeken, waar veel andere Nederlandse 'BoekTokkers' dat vooral met Engelstalige boeken doen. Soraya: "Ik werk bij een uitgever en op een gegeven moment ging ik daarover vertellen op TikTok. In maart ontplofte de boel ineens en kreeg ik heel veel views en vragen over boeken. Zo ben ik er eigenlijk ingerold."Ludieke actieDe assistent-uitgever en content creator heeft als BoekTokker al een ludieke actie gedaan: toen de Nederlandse vertaling van het boek The Midnight Library van Matt Haig uitkwam, Middernachtbibliotheek, heeft ze twee keer vijf exemplaren in mini buiten-bibliotheekjes in tien verschillende steden gelegd. "Omdat het de eerste keer zo'n groot succes was en ik er heel veel leuke reacties op kreeg, heb ik het kort daarna nog een keer in vijf andere steden gedaan", vertelt ze. "Dat was erg leuk om te doen."