De trajectcontrole die de snelheid controleert bij de wegwerkzaamheden aan de Galecopperbrug op de A12 bij Utrecht, heeft in de eerste controlemaand 5264 boetes opgeleverd. Dat blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie, opgevraagd door AD.Sinds 20 juni geldt er op een deel van het traject in de richting van Arnhem een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur op de hoofdrijbaan, in plaats van 100 kilometer per uur. Op de parallelbaan is de snelheid aangepast van 80 naar 70 kilometer per uur. Om ervoor te zorgen dat iedereen zich hier aan houdt, is het trajectcontrolesysteem deels aangepast naar de lagere snelheid. Het is voor het eerst dat dat gebeurt in Nederland.Het systeem controleert weggebruikers gedurende 24 uur per dag. "Door continu te handhaven op de maximumsnelheid kunnen de wegwerkers veiliger hun werk doen", meldde het OM eerder al.Aantal boetes had hoger kunnen zijnIn de eerste controlemaand - gemeten tussen 4 juli en 4 augustus - werden er gemiddeld 170 bekeuringen per dag uitgeschreven voor te hard rijden, meldt AD. Volgens de krant had dat aantal hoger kunnen liggen, omdat het systeem alleen de situatie op de parallelbaan meet. Dit omdat de trajectcontrole op de hoofdrijbaan volgens AD anders loopt.De werkzaamheden duren naar verwachting tot begin 2024. Het systeem op de parallelbaan richting Arnhem wordt tijdens de werkzaamheden aangepast naar 70 kilometer per uur. Dat is gelijk aan de geldende maximumsnelheid tijdens de werkzaamheden.Het Openbaar Ministerie waarschuwt weggebruikers verder nog dat snelheidsovertredingen bij werk aan de weg zwaarder worden beboet, omdat de veiligheid van de wegwerkers in gevaar wordt gebracht.Snelheidsverlagingen in het algemeenAls het aan sommige politici ligt, wordt de maximumsnelheid op autosnelwegen in de avond en nacht 100 kilometer per uur, in plaats van de 120 of 130 kilometer per uur die op sommige wegen nu geldt. Daarover maakte Hart van Nederland onderstaande reportage.Hart van Nederland/ANP