De gifbeker van 2022 is nog niet leeg. Consumenten moeten namelijk opnieuw vrezen voor fors duurdere boodschappen. Volgens supermarktdirecteuren willen producenten hun prijzen regelmatig met meer dan 10 procent verhogen, schrijft Het Financieele Dagblad. En dat terwijl steeds meer mensen al niet rond kunnen komen en afhankelijk zijn van de Voedselbank."In heel veel productcategorieën krijgen we dubbelcijferige prijsverhogingen voorgesteld", zegt Vomar-directeur Aart van Haren. Andere supermarktdirecteuren bevestigen dat beeld. "We zien dubbele cijfers bij alle producten waar bijvoorbeeld granen en suikers in zitten", zegt Joris Beckers, medeoprichter van bezorgsupermarkt Picnic.Doorbereken aan klant"Supermarkten hebben geprobeerd de prijsstijgingen te verzachten voor hun klanten, deels ten koste van de eigen marge", laat Rabobank-econoom Sebastiaan Schreijen weten aan de krant. "Daar is de rek nu wel uit. Als de leveranciers hun zin krijgen, moeten supermarkten dus een groot deel doorberekenen aan de consument."Bovenstaande reportage is eerder uitgezonden door Hart van Nederland.ANP