Bij reisverzekeraars stromen de claims binnen van passagiers die door de chaos op Schiphol hun koffers zijn kwijtgeraakt. Gedupeerde klanten krijgen de kosten vergoed die ze op hun bestemming maken om bijvoorbeeld toiletartikelen en kleding te kopen. Verzekeraars verwachten dat dit pas het begin is.Uit een rondgang van het AD langs de grote Nederlandse reisverzekeraars blijkt dat het dit jaar fors drukker is dan voorgaande jaren. Bij verzekering Centraal Beheer zijn tot nu toe 240 claims binnengekomen. Dit zijn claims voor tijdelijke voorzieningen. Daarmee kun je, als je bagage niet aankomt, op de bestemming voor maximaal 250 euro je nodige aankopen kopen, zoals tandpasta, een zwembroek of ondergoed.'Enkele honderden schades en telefoontjes'Bij het verzekeringsbedrijf van de ANWB, Unigarant, zijn inmiddels al 'enkele honderden' schades en telefoontjes binnen. Hoeveel daarvan over vermiste bagage gaan, weten ze niet exact, maar het zijn er 'in ieder geval meer dan gemiddeld'. Twee andere grote verzekeraars, Allianz en ASR kunnen nog geen cijfers delen. KLM wil er niet op in gaan. Volgens Paul Veneker van EU-claim zijn verloren koffers een alledaags probleem, maar is de omvang op dit moment ongekend hoog. Schiphol meldt dat er nog steeds koffers tussen de bagagebanden staan. "Er wordt constant bagage teruggebracht bij de eigenaar, maar er kunnen ook stukken bijkomen. Het aantal achtergebleven koffers wordt wel steeds kleiner", vertelt een woordvoerder.Centraal Beheer verwacht dat de tot nu binnengekomen claims pas het begin zijn. De luchtvaartmaatschappij heeft namelijk 60 dagen de tijd om hem terug te vinden, voordat de claim in behandeling wordt genomen. Ook klanten die niet verzekerd zijn, kunnen schade verhalen op de luchtvaartmaatschappijen.Bovenstaande video was eerder te zien bij Hart van Nederland