Klanten van onder meer Triodos Bank, die onlangs een nieuwe pas hebben ontvangen, lopen tegen een probleem aan: de pas werkt namelijk nog niet in alle winkels. Dat meldt RTL Nieuws. De nieuwe pas vereist een update of vervanging van alle betaalautomaten in Nederland. Maar dit is nog niet door alle winkeliers in Nederland gedaan. Nederlandse banken geven de komende periode geen nieuwe pinpassen met het Maestro-logo (van Mastercard) en V-PAY (van Visa) meer uit. Buiten Europa werken deze passen vaak niet en ook afrekenen bij webshops is lastig.Is Nederland dan ook klaar voor een cashloze samenleving? Veel mensen wel, maar een minderheid van de mensen hebben er echt moeite mee. Bekijk meer daarover in deze video:Betaalautomaten geschikt makenDe overstap zou eigenlijk deze zomer al plaatsvinden, maar dat was voor grote banken niet haalbaar. Kleinere banken, zoals Triodos Bank, zijn al wel vast begonnen met het vervangen van de bankpassen. Maar die werken nu dus nog niet overal.Winkeliers moeten hun betaalautomaten geschikt maken voor de nieuwe kaarten. Dat kunnen ze doen door hun pinautomaten te vervangen of door de software te updaten. Maar nog lang niet alle winkeliers hebben dat gedaan.Triodos Bank erkent probleemRTL Z ontving van meerdere Triodos-klanten klachten dat zij met hun nieuwe pas niet bij alle winkels kunnen betalen. De bank erkent het probleem. "We hebben een beperkt aantal klachten van klanten hierover gekregen", zegt woordvoerder Koen Jonker tegen de nieuwszender. "Een deel van deze klachten hing samen met het feit dat klanten hun betaalpas nog niet geactiveerd hadden met pincode."Jonker doelt daarmee op klanten die contactloos willen betalen. Dat kan pas met een nieuwe pas als je eerst een keer met je pincode hebt betaald.