Er is al langere tijd een tekort aan vrachtwagenchauffeurs, nu zeker met het herstel van de economie keren de personeelstekorten snel terug. Door lange werkdagen en het tekort aan voldoende rustplaatsen, is het beroep voor jongeren niet bepaald aantrekkelijk. Veel oudere vrachtwagenchauffeurs zullen toch ooit met pensioen gaan en de instroom van nieuwe chauffeurs valt tegen. Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) luidt de noodklok en roept op: kies voor het vak als chauffeur nu er duizenden vacatures openstaan. De komende maanden zal er campagne worden gevoerd om jongere vrachtwagenchauffeurs aan te spreken. "Als je nu vrachtwagenchauffeur wordt, heb je tien jaar de baangarantie om aan de slag te kunnen", aldus STL directeur Willem de Vries. Hij noemt de campagne een mooie kans om een carrière te starten.Passie voor het chauffeursvakHoewel weinig jongeren kiezen voor het chauffeursvak, is de 19-jarige Justin van Nieuwenhuizen erg gepassioneerd en raakt hij niet uitgepraat over zijn werk als vrachtwagenchauffeur. Ook hij vindt het jammer dat steeds minder jongeren zijn passie delen. "Jongeren zijn niet meer gewend aan hard werken. Het vak sterft uit als er geen nieuwe vrachtwagenchauffeurs komen", vertelt Justin tegen Hart van Nederland. Wel nuanceert hij dat het beroep niet voor iedereen is weggelegd. "Het is iets waarvoor je kiest. Een werkweek van zeventig á tachtig uur en ook je sociale leven krijgt een klap, want je bent veel op weg.Daarbij weet Justin dat corona zijn beroep geen goed heeft gedaan. Veel vrachtwagenchauffeurs konden een langere periode niet overal pauzeren en moesten lange dagen maken. "Het kan dan ook eenzaam zijn als vrachtwagenchauffeur. Je kon nergens meer terecht voor een praatje of gezelligheid."Makkelijk geld verdienenRené Lindeman (58), zit al vanaf zijn achttiende op de vrachtwagen en is een echte oude rot in het vak. "Rijden vind ik zelf leuk, daar doe ik een moord voor", maar hij kan zich voorstellen dat niet iedereen in de tijd van nu een chauffeurshart heeft. "Jongeren willen liever op een makkelijkere manier geld willen verdienen en hun sociale netwerk is voor hen belangrijk", legt hij uit. "De romantiek van het chauffeur zijn is en zelf de baas zijn is ervan af. Mensen beginnen er niet meer aan".