Terug

Volg Hart van Nederland

Deze levensmiddelen van Unilever worden de komende tijd fors duurder

Deze levensmiddelen van Unilever worden de komende tijd fors duurder

nieuws

28 apr 2022, 11:26

Levensmiddelen- en consumentengoederenconcern Unilever verwacht dat de kosten voor grondstoffen dit jaar nog hoger zullen uitvallen door de oorlog in Oekraïne. Dat zal de winstgevendheid dan ook raken, aldus het bedrijf achter merken als Hellmann's, Dove, Knorr en Ben & Jerry's. Om die hogere kosten op te kunnen vangen is Unilever de verkoopprijzen flink aan het verhogen.

Unilever denkt dat de grondstofkosten in de tweede helft van dit jaar met 2,7 miljard euro zullen stijgen. In de eerste helft van dit jaar ligt die extra kostenpost al op 2,1 miljard euro. Het Britse concern zegt dat de operationele winstmarge dit jaar door de hogere kosten waarschijnlijk aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 16 tot 17 procent zal uitkomen. Daar staat tegenover dat Unilever wel positief is over de omzetgroei dit jaar dankzij de hogere verkoopprijzen.

Sterkste prijsstijging in decennia

In het eerste kwartaal verhoogde Unilever de verkoopprijzen in doorsnee met 8,3 procent. Volgens topman Alan Jope is dat de sterkste prijsstijging in decennia. Hij spreekt van een zeer uitdagend en ongekend kostenklimaat voor het bedrijf door de oorlog in Oekraïne. Met name de kosten van landbouwgoederen zoals zonnebloemolie, suiker en granen zijn gestegen, maar ook energie en transport zijn duurder geworden. Verdere prijsverhogingen zullen dan ook nodig zijn, aldus het concern.

De totale omzet ging in het afgelopen kwartaal met bijna 12 procent omhoog naar 13,8 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij profiteerde het bedrijf ook van gunstige wisselkoerseffecten. De hoeveelheid verkochte goederen zakte licht. In onder meer Europa daalde het verkoopvolume van Unilever omdat mensen vanwege de hoge inflatie meer de hand op de knip hielden of voor goedkopere producten kozen.

Grote onzekerheid

Al met al spreekt Unilever van grote onzekerheid aan het kostenfront. Het bedrijf verwacht dat het wel twee jaar kan duren voordat de winstgevendheid terug is op het niveau van 2021.

Jope zei verder dat Unilever nog doorgaat met de lokale activiteiten in Rusland in het belang van de circa duizend werknemers in het land. Het concern heeft wel alle import en export met Rusland stopgezet, net als marketing en investeringen in het land.

Onderstaande reportage over de inflatie in Nederland was eerder te zien bij Hart van Nederland.

Inflatie stijgt naar 12 procent: bijna 80 procent voelt het in portemonnee
1:43
Inflatie stijgt naar 12 procent: bijna 80 procent voelt het in portemonnee

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.