Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn, denk erover om de prijzen te verhogen, als zij zelf ook te maken krijgen met prijsstijgingen. Topman Frans Muller laat in gesprek met RTL Z weten dat boodschappen daarmee duurder worden. De duurdere boodschappen zijn volgens Muller het gevolg van de stijgende prijzen van grondstoffen, energie, verpakkingen, transport en hogere loonkosten. In Nederland lagen de prijzen van voedingsmiddelen in januari volgens het CBS al 4,3% hoger dan vorig jaar. Dat vindt Muller aanzienlijk hoger dan de prijzen die we de laatste tijd zien. HuismerkenDe prijsstijgingen die bedrijven doorberekenen aan Albert Heijn zijn volgens Muller niet altijd terecht. Ahold kan dat namelijk nagaan, omdat ze hun huismerken bij dezelfde producenten laten maken.Op die manier kan Ahold zien of de prijsverhogingen van de bedrijven van merkproducten reëel zijn. Muller benadrukt dat boodschappen alleen duurder worden als de prijsstijging te rechtvaardigen is. "We denken dat klanten dat dan ook zullen begrijpen", aldus Muller.