Het CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël, laat op billboards langs twintig snelwegen in Nederland een week lang digitale posters zien met foto's van mensen die door Hamas zijn ontvoerd. Het gaat onder meer om foto's van jonge kinderen.Met de actie wil het CIDI, dat hiervoor samenwerkte met verschillende andere Joodse organisaties, voorbijgangers "attent maken op de ontvoeringen" en hen bewust maken van "de noodzaak van Israëls operatie in Gaza".Tweehonderd gegijzelden"Met deze actie willen wij aangeven dat het voor Israël essentieel is dat de gegijzelden terug naar huis komen en dat situaties als deze in de toekomst nooit meer voor kunnen komen", schrijft de organisatie op X, voorheen Twitter. "Hamas is een terreurorganisatie. De operatie in Gaza is gericht tegen Hamas. CIDI betreurt ieder onschuldig burgerslachtoffer."Volgens het CIDI bevinden bijna tweehonderd Israëli's zich momenteel in de Gazastrook, nadat ze door Hamas zijn meegenomen. CIDI-directeur Naomi Mestrum hoopt met de billboards de Nederlandse regering, de Europese Unie en andere organisaties aan te sporen "alles op alles te zetten om de gegijzelden terug te halen".Voor en tegenNiet iedereen vindt de billboards een goed idee, blijkt uit de reacties onder de aankondiging van het CIDI. Veel mensen spreken van 'propaganda' en 'polarisatie'. Naast de aandacht voor de terreur van Hamas zou er ook aandacht moeten zijn voor de onderdrukking van de Palestijnen, meent Sjak. "Ik vind dit echt zo ongepast", schrijft Leonie. "Dit werkt niet niet mee aan een vreedzame oplossing. Plaats dan ook een board met vluchtende Palestijnen in het donker en zonder water."Ook krijgt de actie bijval, zoals van oud-PvdA-Kamerlid Jacques Monasch: "Indrukwekkend en zeer belangrijk. Zag ze al langs de weg staan."Hart van Nederland/ANP