Lifestyle & Entertainment

Organisatie Zwarte Cross begint eigen omroep Stamppot

Feestfabriek Alles Komt Goed, de organisator van festivals Zwarte Cross en Mañana Mañana, heeft het onlineplatform Stamppot opgericht. De Feestfabriek wil daarmee toetreden tot de NPO als aspirant-omroep. Tot 31 december heeft de club de kans om minimaal 50.000 betalende leden te werven om deze status te bereiken.

Stamppot richt zich volgens de oprichters op “het oneindige universum buiten de bubbel van de gevestigde media”. Het platform is “de veilige haven op het grote boze internet voor iedereen die op een positieve wijze maling heeft aan welke vorm van hokjesgeest dan ook”.

Van documentaires tot bizarre verhalen

De enige voorwaarde voor alle inhoud is dat het uit het hart komt en gemaakt is met toewijding, zeggen de oprichters. Dat kunnen zijn documentaires, bizarre verhalen, exclusieve livesessies, columns, do it yourself-stunts, videoreportages, interviews, onnodige tests, beeldende kunst, absurdisme, sport, muziek en allerlei andere denkbare zin en onzin. In tegenstelling tot de meeste media is Stamppot volgens de Feestfabriek “optimistisch, onafhankelijk, vol zelfspot, niet pretentieus en wars van algoritmes en influencers”.

Wat in ieder geval zeker is, is dat de omroep niet in Hilversum of Amsterdam gevestigd zal zijn, maar in de Achterhoek. Komende zaterdag organiseert de Feestfabriek in samenwerking met Omroepvereniging Stamppot een livestream-evenement om alle Zwarte Cross-bezoekers te bemoedigen vanwege de afgelasting van het festival door het coronavirus.

ANP