Opmerkelijk

Wat heeft het coronavirus te maken met Corona bier?

Dat het coronavirus helemaal niks te maken heeft met het biertje dat toevallig ook Corona heet, mag als een paal boven water staan. Toch zoeken mensen zich via Google suf op de term Corona Beer Virus, zo blijkt uit trendcijfers van Google zelf. Hoe schadelijk is dat voor een merk?

“Corona staat voor plezier, gezelligheid, zon”, weet merkdeskundige Paul Moers. “Nu wordt het ineens geassocieerd met een wereldwijde levensbedreigende epidemie. Dat is voor een merk echt heel vervelend.”

Corona B

We hoeven Corona – het biertje dus – nog niet ten grave te dragen, stelt merkdeskundige Paul Moers. Hij raadt het merk aan om zich gedeisd te houden. “Nu een uitgebreide reclamecampagne houden is geen goed idee. Mensen worden in de pers al compleet doodgegooid met nieuws over corona.”

Volgens Moers gaat Corona het effect van het virus voelen. “Dit zal zeker invloed hebben op de omzet. De biermarkt is heel competitief. Doordat Corona nu beter even niet kan adverteren, worden andere merken zichtbaarder. Die kunnen nu profiteren van de positie van Corona.”

Het Gerard Joling-effect

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels denkt dat dat voor de Nederlandse markt mee zal vallen. “De negatieve associatie ontstaat pas als je van dichtbij met het virus te maken krijgt. Pas dan zou het kunnen dat het virus negatief afstraalt op het merk. Maar die connectie is er niet. Mensen denken bij ‘corona’ nog steeds eerder aan bier, feest en gezelligheid en niet aan ziekte.”

Sterker nog, hij zou het niet gek vinden als al dat nieuws rond het coronavirus positief zou kunnen werken. “Als merk probeer je on top of mind te zijn, bijvoorbeeld door heel vaak je naam te laten zien. Het Gerard Joling-effect gaat dan gelden: slechte publiciteit is ook publiciteit.” Op Twitter worden er elke minuut berichten geplaatst onder de hashtag #coronavirusmemes in de memes wordt vaak de draag gestoken met het virus en het bekende biertje.

Een woordvoerder van ABInBev, eigenaar van Corona, laat weten mee te leven met de mensen die getroffen zijn door het virus. Ook zegt hij dat nu nog niet duidelijk is of er sprake is van een impact en zo ja, wat die dan is. “Wel denken we dat het voor de consument duidelijk is dat er geen relatie is tussen de twee.”