Gezondheid

Morgen gooien mensen hun goede voornemens massaal over de balk, maar zo hou jij ze wél vol

Ruim twee weken geleden gingen veel mensen er met volle moed in: klaar om zich dit jaar aan hun goede voornemens te houden. Toch blijft het ieder jaar weer knap lastig.

Zaterdag is zelfs de dag dat mensen de culinaire voornemens massaal over de balk gooien. Dat blijkt uit een prognose van bezorgservice Deliveroo. Maar waarom is het dan zo moeilijk om je aan je goede voornemens te houden? En belangrijker misschien nog: hoe zorg je er nu voor dat je tóch even doorpakt?

‘Lastig om patroon te veranderen’

André Aleman, hoogleraar neuropsychologie bij het UMCG in Groningen, zegt dat 10 tot 20 procent van de mensen die begint met goede voornemens het ook volhouden. Het grootste deel lukt het dus niet. ”Dat komt doordat mensen gewoontes willen veranderen die erin gesleten zijn. Als je bijvoorbeeld nooit sport en nu ineens veel moet gaan sporten, is dat een heel lastig patroon om te veranderen. De meeste mensen doen er drie maanden over om hun gedragspatroon te veranderen”, zegt Aleman.

Zaterdag 18 januari om 20:07 uur verwacht Deliveroo dat de meeste mensen hun goede voornemens op culinair vlak zullen opgeven. Voor deze prognose gebruikt de bezorgservice verkoopcijfers van de afgelopen twee jaar. Als het om ‘sportvoornemens’ gaat, was 12 januari zelfs al de datum dat de meeste mensen de handdoek in de ring gooiden. Dit bleek uit onderzocht van de sport-app Strava.

Dry January lukt wel

Opvallend is dat de mensen die meedoen aan ‘Dry January’ het vaak wel volhouden. Rob Bovens, gedragswetenschapper aan de universiteit van Tilburg en een van de initiatiefnemers van IkPas, zegt dat het voorgaande jaren 75 procent van de mensen lukt om in januari van de alcohol af te blijven. 10 procent gaat één keer in de fout. Dit jaar hebben 41,5 duizend mensen aangegeven mee te doen aan Dry January.

Volgens Bovens is het makkelijker om Dry January vol te houden, omdat ‘je meer ondersteuning hebt van je omgeving’. ”Er zit veel meer sociale druk achter Dry January dan achter andere goede voornemens. Je zegt in je sociale kringen dat je mee gaat doen, en dan is het moeilijk om te zeggen dat je hebt opgegeven”, aldus Bovens.

Hoe houd ik het vol?

Neuropsycholoog Aleman en gedragswetenschapper Bovens hebben een paar tips waardoor het wat makkelijk wordt om je goede voornemens door te zetten.

  1. Maak een concreet plan

Volgens Aleman is het belangrijk dat je precies op een rijtje hebt hoe je je goede voornemen in gaat richten. ”Spreek met jezelf en met anderen af hoe je je plan gaat verwezenlijken.”

  1. Ben niet te streng voor jezelf

Bovens zegt dat als het om alcohol drinken gaat, veel mensen minstens één moeilijk moment in januari hebben. ”Gemiddeld drinken mensen vijf van de zeven dagen. Als je dan net die ene dag dat feestje hebt of net die ene verjaardag, dan zijn dat lastige momenten. Terugval hoort bij dit patroon. Dat wil niet zeggen dat je er niets van geleerd hebt.” Aleman vult hem aan dat het niet erg is wanneer het een keertje niet lukt. ”Maar maak er geen gewoonte van.”

  1. Zoek het niet op

Volgens de wetenschappers moet je momenten uit de weg gaan waar je niet in de verleiding wordt gebracht. Dus blijf uit de buurt van snackautomaten en ga niet naar een avond waar veel gedronken wordt.

  1. Beloon jezelf

En als laatste: geef jezelf een beloning en geniet daar ook van. “Zo geef je jezelf een schouderklopje en kom je stukje bij beetje in het nieuwe gedragspatroon”, aldus Aleman.

En als het dan echt niet lukt…

Mocht je de verleiding alsnog niet kunnen weerstaan, dan zoek je toch een nieuw moment in het jaar uit? Bovens en Aleman noemen beide de periode na de zomervakantie als goed alternatief. ”Mensen komen dan opnieuw tot bezinning en hebben weer motivatie om een nieuw traject in te gaan.” Daarbij zegt Bovens van IkPas dat na carnaval, op 26 februari, de vastenperiode weer begint en dat dat opnieuw een goed moment is om te stoppen met drinken. Dat zijn alleen geen 31 dagen, maar 40. Succes!