Opmerkelijk

Discriminerende bijklank moorkop komt voor Nederlanders uit het niets

Een banketbakker in het Zuid-Hollandse Monster besloot woensdag de naam moorkop in de ban te doen. Hij kwam tot dit besluit nadat hij van verschillende mensen te horen kreeg dat de naam kwetsend en discriminerend zou zijn.

De winkelketen Hema volgde donderdag zijn voorbeeld en doopte het gebakje om tot Chocoladebol.

‘Naam moet ongewijzigd blijven’

Uit onderzoek van Wat vindt Nederland onder bijna vierduizend panelleden blijkt dat 95% van de Nederlanders nog nooit heeft stilgestaan bij de eventuele discriminerende bijklank van de moorkop. Vijf procent zegt hier wel over nagedacht te hebben en vindt het dan ook terecht dat de naam veranderd wordt. ”Kleine moeite, groot plezier”, zegt een deelnemer uit Groningen.

Lees ook: Banketbakker die moorkop schrapt moet deuren sluiten om ‘onveilige situatie’

Ondanks het gegeven dat de moorkop voor sommige als kwetsend wordt ervaren, blijft bijna iedereen van mening dat de naam ongewijzigd moet blijven: ”Als je achter alles iets gaat zoeken, dan blijf je dingen vinden die voor sommige mensen als kwetsend worden ervaren”, vertelt een deelneemster uit Pernis.

Als de naam dan toch echt moet verdwijnen, hebben Nederlanders nog wel wat andere opties die ook aangepast mogen worden. Zo vindt zeven procent de zigeunerschnitsel niet meer van deze tijd, 9% draagt de bekende blanke vla aan en aan kop gaat de Jodekoek met 11% van de stemmen.

Wat vindt Nederland is het opiniepanel van Hart van Nederland. Het panel bestaat op dit moment uit 27.000 leden. Per onderzoek wordt een deel van het panel uitgenodigd. Dat gebeurt op basis van de kenmerken van de deelnemers, zoals politieke voorkeur, geslacht, woonplaats, leeftijd. Alle onderzoeken vinden plaats onder begeleiding van opiniepeiler Maurice de Hond.