Sport

Max Verstappen maakt debuut op het vernieuwde circuit van Zandvoort

Niemand minder dan Max Verstappen reed woensdagmiddag de eerste rondjes op het vernieuwde circuit in Zandvoort. Alleen de pers mocht erbij zijn en Verstappen was na afloop erg tevreden over het nieuwe circuit.

Verstappen stapte even na 16.00 uur in de RB8, een oude Formule 1-bolide van Red Bull. Jan Lammers, sportief directeur van de Dutch Grand Prix, gaf het startsein.

Vernieuwd circuit

De racebaan in de Zandvoortse duinen onderging de afgelopen winter een forse gedaantewisseling. Er zijn twee zogeheten kombochten aangelegd, uniek voor de Formule 1. In de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendijkbocht, de laatste bocht voor het rechte stuk naar de finish, loopt het asfalt schuin omhoog, zoals op een wielerbaan.

Ook de pitstraat en de Tarzanbocht, de kuipbocht na de start, zijn grondig aangepakt. Alles met als doel er straks een spectaculaire race van te maken met veel inhaalmogelijkheden.

De asfaltering van de baan kwam eind februari gereed. Om die mijlpaal te vieren, nodigde de organisatie van de Dutch Grand Prix exact zestig dagen voor de rentree van de Formule 1 in Nederland Verstappen uit om als eerste een rondje te ervaren.

‘Zandvoort is nog steeds old school’

Max noemde de twee kombochten op het vernieuwde circuit in Zandvoort een verrijking voor de Formule 1. ”Vooral bocht 3 (Hugenholtzbocht) is geweldig. Ik had niet verwacht dat die bocht zo steil zou zijn. Als je de binnenkant neemt, ga je er eigenlijk blind in. Heel bijzonder, ik heb genoten”, zei de Limburgse Formule 1-coureur na zijn eerste ervaringen.

“Zandvoort is nog steeds ‘old school’ en alleen maar veeleisender geworden. Ik word er heel blij van, de veranderingen hebben van het circuit een mooie uitdaging gemaakt. Ik zie echt uit naar de grand prix hier op 3 mei. Ik verwacht dat het Nederlandse publiek een spannende race te zien krijgt”, vertelt hij.

Verstappen was trots dat hij de eerste rondjes mocht rijden op het circuit. “Het is toch een soort van officiële opening. Ik keek ernaar uit, ook al waren het maar zes rondjes en dat is natuurlijk te weinig om het circuit tot in detail te leren kennen. Zeker de kom in bocht drie biedt verschillende lijnen om te rijden.”

De nummer drie van het WK vorig jaar reed zo hard als hij kon, zei hij. “Het circuitrecord (1.19,511) heb ik niet verbeterd, maar dat was ook niet de bedoeling. Bovendien was dit een oude Red Bull. De auto waarin ik dit jaar het kampioenschap rijd, is een stuk sneller en heeft meer grip. Dus straks in mei zit een rondje van 1.10 er zeker in.”

Voorbereiding op nieuw seizoen

De Limburger bereidde zich de afgelopen twee weken in Barcelona voor op het nieuwe seizoen. Hij was tevreden na zes testdagen op Circuit de Catalunya, waar de nieuwe Red Bull (RB16) zich volgens hem manifesteerde als een bolide die nog weer sneller en beter is geworden en waarmee hij vol vertrouwen de strijd om de wereldtitel in de koningsklasse van de autosport wil ingaan.

De populariteit van Verstappen speelde een belangrijke factor in de terugkeer van de Formule 1 naar Nederland. De organisatie verwacht in het weekeinde van 1, 2 en 3 mei ruim 300.000 bezoekers.

ANP