Wakker Dier: supermarkten promoten weer vaker kip zonder keurmerk

Supermarkten hebben het afgelopen halfjaar weer meer kip zonder keurmerk in de aanbieding gedaan. Die conclusie trekt Wakker Dier op basis van de eigen ‘Kiloknaller Monitor’. De organisatie becijfert dat 69 procent van het afgeprijsde kippenvlees niet over een dierenwelzijnskeurmerk, zoals Beter Leven, beschikte.

De organisatie houdt aanbiedingen van de grootste supermarktketens bij. De afgelopen vijf jaar nam het aantal aanbiedingen van kippenvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk nog gestaag af. “Dit is een bizarre en onwenselijke ontwikkeling. Supermarkten duwen de consument bewust richting de zieligste kip,” zegt een woordvoerster van Wakker Dier.

Lees ook: ‘Fastfoodketens doen niets aan welzijn kippen, Domino’s Pizza grootste dierenbeul’

Eén plusje

Alleen Plus bleef volgens de organisatie “op de goede weg”. Het was de enige supermarkt die vaker kip mét dan zonder keurmerk promootte.

De supermarktketens waarvan Wakker Dier de aanbiedingen volgt zijn Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar.