Amazon komt eraan, maar wat betekent dat voor Nederlandse kopers?

Amazon gaat uitbreiden in Nederland. Je kunt nu nog alleen e-boeken kopen, maar daar komen dit jaar veel andere producten bij. Gaan we daar als klanten van bijvoorbeeld Bol.com iets van merken?

Dat grote Nederlandse webwinkels als Bol.com, Coolblue en Wehkamp aan de bak moeten, staat volgens retaildeskundige Cor Molenaar vast. “In vergelijking met Amazon lopen we flink achter. Op het gebied van aanbod, service, prijs.”

‘Amazon is veel sterker’

Molenaar legt uit dat de Amerikaanse webwinkel een veel sterkere digitale infrastructuur heeft. Hij wijst op de dienst Amazon Prime, dat in Nederland al door zo’n 150.000 mensen zou worden gebruikt. “Met Prime hoeven klanten geen verzendkosten te betalen.”

Tegelijk is het abonnement ook een streamingdienst zoals Netflix en Videoland. “Mensen kunnen dus voor meerdere dingen bij Amazon terecht”, aldus de retaildeskundige. Een andere grote troef die het bedrijf in handen heeft, is Alexa. Met de slimme speaker kunnen klanten direct bestellingen doen in de webwinkel.

Daar is het volgens Molenaar uiteindelijk allemaal om te doen: data. “Amazon is heel goed in het analyseren van wat we willen kopen.” En daardoor kunnen kopers veel persoonlijkere en directere aanbiedingen krijgen. “Bol.com is daar bijvoorbeeld lang niet zover in.”

‘Nederlandse webwinkels voorbereid’

Toch ziet de retaildeskundige wel dat Nederlandse webwinkels zich hebben gewapend tegen de komst van hun grote Amerikaanse concurrent. “Op Bol.com kun je sinds een paar jaar ook producten van andere bedrijven kopen, net zoals bij Amazon.”

Daar gaat ook de uitdaging voor webwinkels als Bol.com en Coolblue zitten, denkt Molenaar. “Fabrikanten en handelaren kunnen hun producten straks op meerdere grote platforms aanbieden. Maar uiteindelijk tellen ze toch hun knopen en gaan ze voor de webwinkel waar het meeste geld valt te verdienen.”

‘Consumenten gaan het merken’

Wat gaan consumenten merken van de uitbreiding van Amazon in Nederland? “Het aanbod zal veel groter worden”, vertelt Molenaar. Via de webwinkel krijgen Nederlanders straks toegang tot een Europese markt, denkt hij. “Dan kun je ook makkelijk spullen kopen van bedrijven uit bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk.”

De retaildeskundige verwacht daarnaast dat veel Nederlandse merken hun producten via de Amerikaanse webwinkel zullen verkopen. “Je ziet nu al bijvoorbeeld dat de HEMA spullen verkoopt in supermarkten van Jumbo. Waarom zou dat ook niet bij Amazon kunnen?”

Dat betekent ook dat “echte” winkels de opkomst van Amazon uiteindelijk zullen merken, voorspelt Molenaar. “Winkels zullen zich echt moeten gaan onderscheiden van webwinkels.” Hij denkt dat ze meer servicegericht moeten worden. “Zorg ervoor dat klanten vrolijk worden”, luidt zijn advies. “Want mensen willen nog altijd winkelen.”