Voor het eerst in de vaderlandse en zelfs Europese geschiedenis rijdt er woensdag een ‘zelfrijdende’ trein met passagiers door ons land. De eerste rit van de trein van Arriva met vijftig reizigers aan boord vertrekt om exact 10.26 vanaf station Groningen richting Buitenpost. Het doel van de proef is kijken hoe reizigers het rijden met de automatisch bestuurde trein ervaren. Voor de zekerheid rijdt er ook een machinist mee, maar als het goed gaat, hoeft die niet in actie te komen.Meer treinen over bestaand spoorHet doel van de proef met de automatisch bestuurde trein is meer treinen over het bestaande spoor te laten rijden. Het is namelijk de verwachting dat het de komende jaren steeds drukker zal worden op het spoor. Uiteindelijk moet deze geautomatiseerde manier van rijden er voor zorgen dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. Hierdoor wordt er meer treinverkeer mogelijk op hetzelfde stuk spoor. Ook zal de punctualiteit groter worden.Treinmachinist uitstervend beroep?De vakbond van treinmachinisten VVMC laat weten zich geen zorgen te maken over de werkgelegenheid. Vakbondsvoorzitter Wim Eilert: ''Experimenten met de automatisch bestuurde trein zullen er niet toe leiden dat de machinist van de trein af gaat. De VVMC sluit zijn ogen niet voor de toekomstige ontwikkelingen en wil graag meepraten met de vervoerders.'' Railbeheerder ProRail laat weten dat machinisten voorlopig zeker nog nodig zullen blijven in de trein. Maar verwacht dat treinen in de verre toekomst niet meer met machinisten zullen rijden.