Opmerkelijk

CEO Rumag stapt op: 'Ik heb de impact van sommige uitlatingen verkeerd ingeschat'

Thijs van der Heijde stopt als CEO van het mediabedrijf Rumag. Het bedrijf, dat onder andere sprekende teksten op mokken en t-shirts verkoopt, kwam afgelopen zondag in opspraak na een uitzending van Zondag met Lubach, waarin het bedrijf werd verweten plagiaat te plegen en geld te verdienen aan een t-shirtactie voor het Rode Kruis.

In de uitzending liet presentator Arjen Lubach Rumag-teksten zien die jaren eerder al in het Engels gebruikt zijn. Ook kreeg het bedrijf kritiek op hun t-shirtactie voor het Rode Kruis, die misleidend zou zijn vanwege bijkomende kosten.

‘Opstappen in belang van medewerkers’

“De afgelopen periode is er veel gebeurd en veel gezegd”, schrijft Van der Heijde in een persbericht. “In deze periode heb ik de impact van sommige uitlatingen verkeerd ingeschat.” De CEO schrijft dat hij opstapt “in het belang van de medewerkers” en voor “de toekomst van het bedrijf”.

De nieuwe directie van Rumag geeft aan dat het bedrijf “behoorlijk tekort is geschoten” in het omgaan met de kritiek die afgelopen week is geuit. Om die reden zeggen de aandeelhouders en de nieuwe directie elke vorm van plagiaat te veroordelen.

Ook geeft het bedrijf aan dat het geld dat na aftrek van kosten over is van de t-shirtactie alsnog naar het Rode Kruis gaat. “De directie beklemtoont dat er aan goede doelenacties nog nooit een euro is verdiend en dat dat in de toekomst ook nooit zal gebeuren.”

4-ogen principe

De nieuwe CEO Ferdi Buijsrogge geeft “alles te willen doen om een nieuwe start te maken”. Het bedrijf laat weten in het vervolg “uitermate zorgvuldig” met de te publiceren content om te willen gaan. Ook zegt Rumag dat er op de teksten het zogenoemde “4-ogen principe” wordt toegepast, wat betekent dat een eindredacteur de teksten voor publicatie controleert.

Beeld: YouTube/Harry Hol