Appen achter het stuur? Vanaf maandag loop je nog meer kans op een boete

Even een appje sturen achter tijdens het rijden? Vanaf maandag speurt het Openbaar Ministerie je op met slimme camera’s. De camera’s sturen gefotografeerde overtredingen automatisch door naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Wordt de overtreding definitief vastgesteld, dan krijg je een boete van 240 euro.

Nederland is het eerste land in Europa dat de camera’s inzet. Volgens het OM maken de camera’s beelden van boven schuin naar beneden. Het gezicht van de bestuurder wordt daardoor niet vastgelegd, zijn handen en kenteken wel.

Dag en nacht

Alleen als het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden, gaat de foto naar het CJIB. Daar beoordeelt een boa de overtreding definitief. Een woordvoerder van het OM laat weten dat de foto’s duidelijk genoeg zijn om een boete op te kunnen leggen. De foto’s kunnen door de kentekenhouder worden opgevraagd. Tegen de opgelegde boete kan beroep worden aangetekend.

Volgens het OM werken de camera’s dag en nacht en bij alle weersomstandigheden. Bovendien zijn ze makkelijk te verplaatsen. Het systeem kan daardoor elke dag ergens anders worden ingezet. “Daarmee krijg je het gevoel dat je altijd en overal bekeurd kan worden voor een overtreding”, zegt Achilles Damen, verkeersofficier bij het OM. “Dat moet het handheld telefoongebruik achter het stuur verminderen en de veiligheid op de weg vergroten.”

Veel overtredingen

Nu worden appende of bellende bestuurders door de politie nog langs de kant van de weg gezet, maar dat vergt veel capaciteit van de politie. Daarom heeft het OM onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor digitale handhaving, met de slimme camera als resultaat. De camera’s worden sinds enige tijd ingezet in Australië. Met succes, aldus het OM.

Lees ook: Telefoon gebruiken tijdens rijden? ‘Hogere boete of direct rijbewijs afnemen’

In de testperiodes in Nederland zijn veel overtredingen geconstateerd; op één dag registreerden twee camera’s 400 bestuurders met een telefoon in hun hand. Het ging om metingen van 24 uur langs een N-weg en van zes uur boven een snelweg.