Albert Heijn heeft in de afgelopen weken van veel meer producten de prijs verhoogd dan verlaagd. Dat gebeurt vooral bij A-merken, stelt prijsvergelijker IPV Data. Bij andere supermarkten is het aantal prijsverhogingen en -verlagingen meer in balans. Volgens IPV Data veranderde Albert Heijn in de afgelopen vijf weken de prijs van 1806 producten. Daarbij ging in het 81 procent van de gevallen om een verhoging van de prijzen.Gemiddeld 4 procent duurderDe prijsvergelijker stelt dat het uitzonderlijk is dat in zo'n lange periode het overgrote deel van de aanpassingen uit prijsverhogingen bestaat. Gemiddeld ging het bij Albert Heijn om een prijsverhoging van zo'n vier procent. Bij concurrent Jumbo is dat 0,5 procent. Dat vooral A-merken duurder worden, is volgens de prijsvergelijker goed te verklaren. Deze producten worden vaker vernieuwd, bijvoorbeeld om het duurzamer te maken, en dat speelt door in de prijs. Albert Heijn noemt de prijsverhogingen het gevolg van "marktontwikkelingen". Volgens de supermarktketen zorgen die er niet automatisch voor dat klanten duurder uit zijn bij de kassa, omdat in de analyse goedkopere huismerken en kortingsacties buiten beschouwing zijn gelaten. ANP