Dit moet je weten over Formule 1 banden

In de Formule 1 bestaan er verschillende soorten banden. Maar wat doen ze en hoe verschillen deze van elkaar?

De autobanden in de Formule 1 bestaan uit de hypersoft, ultrasoft, supersoft, soft, hard en superhard. Softe banden hebben het meeste grip en wordt doorgaans sneller op gereden, maar deze banden moeten eerder verwisseld worden omdat ze slijten. De harde banden hebben minder grip en zijn langzamer, maar gaan daarentegen weer langer mee.

Regenbanden

Ook zijn er nog regenbanden, de zogeheten intermediates en wets. Intermediates bieden het meest veelzijdige pakket. Deze band is goed bij droogte en regen. Als er dus tijdens een race verschillende weersomstandigheden zijn, is het geen verkeerde keuze om voor deze band te gaan. De wets zijn banden waar op wordt gereden als het circuit nog echt nat is en de weersomstandigheden regenachtig blijven.

Pirelli

Pirelli levert de banden in de Formule 1. Ze zijn de enige bandenfabrikant, dus teams kunnen niet overstappen naar een concurrent en hebben dus de mogelijkheid om alle banden te kiezen. Om de banden zo goed mogelijk te laten racen wordt er vaak een deken over de banden gelegd. Dit gebeurt voor de race. Teams kunnen kiezen uit dertien setjes banden. Voor de race begint kiest Pirelli de drie soorten banden waarop gereden mag worden, deze mogen niet worden gebruikt gedurende de training.

Coureurs kunnen dus tijdens de training kiezen uit tien setjes banden en mogen deze altijd wisselen. Van de banden waarmee geracet wordt, moeten er minimaal twee van de drie worden ingezet. Deze banden kunnen vervolgens alleen worden ingezet tijdens de laatste kwalificatieronde (de 3e) en de race zelf. Verstappen zal dus tijdens de vrije training vandaag niet de banden kunnen testen waarmee hij zondag op gaat rijden. Zaterdag kan hij deze in de kwalificatie gaan testen.